4 "Amandas bok" av Katerina Janouch

uHc   234 sidor

"Om kärlek och första sexet - om längtan och lust" står det i cirklarna nere till vänster. Det här är första delen av fyra i ungdomserien av sexologen Katerina Janouch. Här inte läst något av henne tidigare och visste inte riktigt vad som väntade. Jag hade förväntat mig en försiktig bok om första gången, om hur det är att vara oskuld, fundera på första gången och hur det är att ta steget. Visst är Amandas bok om allt detta men detaljrikedomen är vad som överraskade mig. Men det är också det som jag tror Janouch vill nå fram till, att det är många som berättar om sexet, om samlaget, men det finns inte mycket beskrivet egentligen.

Amanda går i nian och det är bara några månader kvar i till grundskolan tar slut. Hon tänker ofta på sex. Tja, typ hela tiden. Amanda är oskuld och tycker inte att det är något fel med det. Men det är alltid mycket snack när man blir 15. Byxmyndig. Vilket ord! Förväntas man göra det nu när man har tillåtelse? Amanda känner pressen, enligt statistiken blir de flesta av med oskulden runt 16-17 år. Men det är så mycket annat runt omkring. Hela attityden mellan killarna och tjejerna i klassen. Alla rykten om vem som gjort vad. Amanda tycker det är jobbigt. Antingen blir man retad för att man är oerfaren eller så blir man retad för att man har gjort det och är hora, madrass. Alltså tjejerna. Killarna blir direkt hjältar.

De fyra böckerna följer kompisarna Amanda, Jonna och Saga. Andra delen kommer redan hösten 2011 och de två sista under 2012. Jag paxar delarna redan nu för detta måste jag fortsätta läsa. Det är spännande, intressant och upplysande. Men historien om Amanda är även förtroendeingivande och intim. Jag kunde inte släppa taget. Jag tror att tonårstjejerna hittar till boken utan att jag måste gå in för djupt i detta ämne under mina rekommendationer. Jag räknar med att ryktet sprider sig för den här betydelsefulla detaljrikedomen är nog svår att hitta någon annanstans. Att några killar får tag i boken skulle inte heller vara fel. Girlpower!
 
Bokpratssidor: s. 32-34 ("Det finns ingen speciell kille jag tänker på..." till kapitlet ut.)
RSS 2.0