4 "Två ord" av Tanya Landman

uHce   60 sidor

Tanya Landmans första bok på Argasso var Fiende. Först tyckte jag att den var sådär och inget som jag rekommenderade i första taget. Däremot har jag faktiskt läst om Fiende två gånger. Den är snabbläst och behandlar ett intressant ämne. När Två ord kom för strax över ett år sedan avfärdade jag boken eftersom eleverna ogärna läste hennes första. Flera kollegor påpekade däremot strax efter inköpet att boken är bra. Det tog ett år att hitta till den...och 15 minuter att läsa den.

Jag gillar verkligen upplägget, hela idén med boken. Engelskaläraren säger att det bara behövs två ord för att berätta en historia. Våldsam brand. Kapat flygplan. Tidsinställd bomb. Läraren vill att eleverna ska komma på två sorgliga ord under helgen. Det blir deras läxa. Men Matt och Jake ska ut på fotvandring. De har inte tid för läxor.

Fotvandringen blir däremot lång och seg. Killarna börjar direkt med att använda lärarens läxa: Hällande regn. Kalla händer. Blöta fötter. Men de är ändå på gott humor. Längre fram ändras däremot inställningen. Blåfrusna tår. Mörbultade skenben. Vrickad fot. Och till slut det värsta av allt.

Ju mer jag tänker på boken desto bättre blir den. Jag har bläddrat igenom den några gånger nu och jag älskar hur dramatiskt Landman bygger upp spänningen bit för bit med de två orden. Boken får mig också och fundera på om man skulle kunna göra något liknande som skrivövning i skolan. Kanske tillsammans med boken. Ett adjektiv och ett substantiv. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Bokpratssidor:
s, 11-13 ("Jag vet att du och Jake...." till "Stor bak, svarade jag")
s. 29-31 (Från "Tidigt nästa morgon...." till "Trots det var vi tvungna att fortsätta.)
 
RSS 2.0