3 "Briggsy" av Isla Dewar

uHce   88 sidor
Briggsy
"När Briggsy dyker upp med ett resande tivolisällskap..." Så börjar texten på bokens baksida. Tivoli och cirkus är något jag hatar så jag trodde inte så mycket på boken i förväg, men framsidan ser cool ut. Ibland läser man böcker bara för framsidans skull.

Minnie lär känna den nya killen Briggsy när han börjar i klassen. Briggsy är inte som andra. För det första reser han runt med ett tivoli och har aldrig stannat på samma ställe mer än några månader. Nu ska han bara vara i stan under sommaren tills tivolit flyttar vidare. Minnie tycker att Briggsy är häftigare, eller i varje fall annorlunda än alla andra. Briggsy får henne att se livet på ett annat sätt. Tidigare har hon varit besatt i fina saker och andra rikedomar. Nu börjar Minnie uppskatta världen runtomkring. Den sommaren blir en hon aldrig kommer att glömma.

"Briggsy" är en fin liten historia om att uppskatta livet, tänka på sina medmänniskor och allt fint som finns gratis. Boken handlar också om att inte döma utan att egentligen veta något. Första intrycket är ofta missvisande.

Det enda jag inte gillar är omslagsbilden. Fotot på killen i svart. Jag citerar Minnies intryck av Briggsy:

"Men allra mest är det färger jag tänker på när jag minns honom. Klarröda gympaskor utan strumpor. Svarta jeans och de där färgglada t-tröjorna. Att vara Briggsys vän var som att umgås med regnbågen."

Kolla på omslaget! Vem är killen? Knappast Briggsy.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0