5 "Jag finns" av Maja-Maria Henriksson

uHc   174 sidor
Jag finns
Maja-Maria Henrikssons debut "Jag finns" baseras på hennes egna upplevelser som barn. Hennes berättelse är så stark och så hemsk att det är nästan svårt att tro på att något sådant verkligen har hänt. Men ändock så har det hänt.

Johanna är 14 år och går i högstadiet. Johanna vill dö. I skolan trakasseras hon av Vedin och hans kompisar. De mobbar henne både fysiskt och psykiskt genom att slå och sparka henne och genom att trycka ner henne och få henne att känna sig ful, smutsig och äcklig. Mycket av mobbningen och misshandeln sker öppet på skolan men skolpersonalen väljer att titta åt andra hållet, att låtsats som om problemet inte finns. Varje skoldag är en kamp för överlevnad. Varje kväll hemma är också en kamp för överlevnad. Hemma möter hon sin egoistiska mamma som bara ser sig själv och skyller allt på Johanna. Johanna älskar sin mamma men hon vill att hon ska dö.

Jag har nog aldrig läst en mer gripande berättelse om mobbning än Henrikssons "Jag finns". Trots den relativt korta omfattningen tog det en vecka att läsa romanen eftersom Johannas liv fick mig att må dåligt. Jag var tvungen att läsa boken i små, små avsnitt för att inte överdosera helvetet. Henriksson lyckas beskriva Johannas hemska liv så att olustigheten i läsupplevelsen sätter sig i märgen och vägrar lämna kroppen under en lång tid.

"Jag finns" är den bästa bok jag läst på mycket länge och tar upp mycket till diskussion. Ett måste som klassuppsättning i högstadiet och gymnasiet.
 
bokpratssidor: kanske första kapitlet som varierar Vedins påhopp och mammans anklagelser.
Även s. 69 från Johannas skrivbok
RSS 2.0