4 Boksviten "Tre", del 1-4, av Kjetil Johnsen

Ett hål i själen   Den farliga kyssen  
uHce   147 sidor, del 1     uHce   160 sidor, del 2

Det som kommer att ske   Flytande i vatten
uHce   156 sidor, del 3    uHce   180 sidor, del 4

Bokpratssidor: s. 14-16 Från "Hon drar hårt efter andan..." och kapitlet ut.

Det tog ett bra tag innan jag satte tänderna i denna romansvit, som på svenska heter Tre. Först missade jag helt och hållet att de första två delarna hade kommit på svenska, sen började mina efterforskningar och då visade det sig att författaren, norrmannen Kjetil Johnsen, gillar att skriva långa bokserier. Innan denna "thriller"-serie (som man marknadsför böckerna som) har han lyckats skriva ur sig femton delar i en skolserie. Jag läste att förlaget ville ha tolv delar i denna Tre-serie men Johnsen ansåg sig bara kunna skriva max tio delar. Så det är tio delar vi kan förvänta oss.

Jag har läst de första fyra delarna som kom under 2009. Vad som slår mig är bristen på deckar/spänningssekvenser. Första boken börjar med att ett par som hittar en död flicka i en insjö. Sedan kastas man tillbaka tre veckor i tiden och får följa fyra vänner. Vi får reda på att en av dem kommer att dö, att en av dessa tjejer är flickan som paret hittar tre veckor senare. Från denna stund får läsaren lära känna de fyra kompisarna och de tre första böckerna handlar om deras vänskap, om kärlek och om deras annalkande problem i form av obesvarad kärlek, brist på uppmärksamhet, lögner och så vidare. Nora är den första vi får följa. Hon kallar sig själv för Nora medel minus eftersom hon alltid hamnar i mitten på allt; i skolämnen, hos vänner, hos killar. Osynlig, så att säga. Men hon är ändå den mest förståndiga. Nora tampas med sin vän Benedicte som är alfa-honan i gruppen och som har ett stort behov av uppmärksamhet, något som alltid försätter henne i knepiga situationer. Vilde och Trine är outsiderna. Trine är sportnörden och Vilde är den som inte bryr sig om sitt utseende men ändå anses vara naturligt söt. Deras intriger, i sammanband med en hatisk lärare som gör livet surt för dem, gör att de inte bara börjar hata varandra utan även börjar misstro varandra.

Det som verkligen överraskade mig var mängden sex och snusk. Inte för att så mycket händer men tjejerna tänker bara på en sak. Det är därför jag anser att de tre första delarna mer än relationsböcker/kärleksböcker för det tar ett tag innan allt drar igång.

Böckerna är bra. I början irriterade jag mig på alla norska namn och även en del på Johnsens språk men berättandet är ganska häftigt. Sekvenser som berättas ur en persons perspektiv återkommer senare, ibland flera böcker framåt, fast ur en annan persons perspektiv. Det är intressant eftersom flera aspekter läggs in i handlingen och man inser att allt inte är som det först verkar vara.

Fortsättningen ges ut under 2010.

RSS 2.0