3 "Blade - spela död" av Tim Bowler

uHce   158 sidor
Spela död
Action/thrillern Blade ser ut att bli en långkörare. På Tim Bowlers webbsida står det att del åtta är den sista delen i bokserien men man vet aldrig så noga med långkörare. De kan lätt återupplivas beroende på hur sista delen slutar.

Huvudpersonen kallar sig Blade. Det är egentligen inte ett namn han använder. En bit in i boken får vi reda på att han har flytt till en ny stad och försöker överleva där genom att bo i tomma lägenheter när ägarna är någon annanstans. Blade gömmer sig från sitt förflutna, han vill vara så osynlig som möjligt. Men Blade är också petig med hur han ser ut. Tack vare den mat han äter i lägenheterna och de kläder han får tag på så ser han väldigt fräsch ut för att vara en hemlös person. Det retar upp ett gäng hemlösa tjejer som bestämmer sig för att misshandla honom och kasta hans kläder i ån. Blade får hjälp av en gammal gumma men lakejer från det förflutna har hittat honom och han måste fly.

Det första som slår mig är språket. Bowlers Blade har ett rakt och tufft språk som hettar upp stämningen när man läser. Beskrivningen hos Adlibris menar att böckerna har ett "annorlunda berättargrepp". Jag kan inte sätt fingret på vad det är men något speciellt är det. Det är som om berättarrösten fångar tag i läsaren direkt och som om man är där när det händer. Det rappa berättandet skapar en närhet och en intensitet som jag sällan ser i ungdomsböcker. Det är ingen medveten "lättläst" bok men jag kan tänka mig att många kommer att läsa böckerna snabbt. När bollen sätts i rullning händer det mesta på en gång. Mystiken över vem Blade är och vad hans bakgrund kan dölja ökar rejält. "Spela död" innehåller mycket våld. Den värld Blade lever i är en värld av misshandel, mord, knark och kriminalitet i största allmänhet.

Jag hade hoppats att få någon typ av klarhet efter första delen men historien har knappt påbörjats. Jag tror att man måste fortsätta läsa och inte sluta förrän alla åtta delar är avklarade. Detta resulterar i att del 2 Komma nära hamnar högt på läslistan. Del tre är planerad att komma på svenska i augusti.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0