2 "Ellis Island" av George Perec

Hce   62 sidor.

Jag förstår inte meningen med att ge ut den här texten av en annars så intressant författare. Perec har alltid skrivit med regler som begränsar hans skrivande; paradoxalt nog så öppnar det möjligheterna för den litteratur han skriver. Hans verk är inte alltid de bästa men de har alltid varit intressanta. "Ellis Island" har inte dessa begränsningar. Det är inte den sämsta boken jag läst av Perec men ointressant och oengagerande.

Tydligen så är boken en litterär sammanställning av en dokumentär som Perec och Robert Bober gjorde 1978 för L'Institute Nationale de L'Audiovisuel där delar av texten även finns med i filmen. 

Första delen är den intressantaste. Sidorna 13-18 en en sammanfattning av vad Ellis Island var och vad som hände där, dvs en port för immigranter till Amerika mellan 1892 och 1954. Där blev immigranterna synade, hälsokontrollerade och många gånger fick de även ett mer amerikaklingande efternamn. Det är en bra sammanfattning för den mindre lässugne läsaren. Resten av boken är som en lång dikt som tydligen även finns med i filmen. Inte alls intressant.

Tre orsaker till att jag ändå läste hela boken. Jag gillar Perecs andra verk, speciellt "Livet - en bruksanvisning". Jag fick tag på boken gratis. Boken var kort. Rekommenderar den inte mer än till de som ska skriva om Ellis Island för ett mindre skolarbete; för en längre uppsats kan den tänkas vara bra som komplement.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0