4 "Johnny Delgado - i faderns spår" av Kevin Brooks

uHce   110 sidor.

Jäkla spännande de här böcker om Johnny är. Brooks vet verkligen hur man ska berätta en historia så att man sitter på helspänn hela tiden. Jag är till och med benägen att ta upp den gamla Varan-teaterklyschan "inte en död sekund".

Svårighetsanpassad litteratur ska vara en av de svåraste litterärara områdena att skriva inom. När man anpassar texten så att den blir lättare så anpassar man även sitt eget språk som författare. All den tid som har lagts på att bli en bra författare måste omarbetas. Det svåraste verkar vara att få historien levande eftersom tempo, uttryck och bihandlingar förändras jämfört med om författaren skrev på sitt ordinarie sätt. Kevin Brooks lyckas verkligen.

"I faderns spår" är andra boken om Johnny Delgado. Johnny vill bli privatdetektiv och sätter sig därmed direkt i en livshotande situation i första delen. Under färdens gång får han information om sin pappas död. Efter att uppståndelsen har lagt sig från första boken så sätter Johnny igång att göra fler efterforskningar om sin faders död. Pappan arbetade som polis i narkotikaroteln. När han upptäckte att de andra i teamet var korrumperade försökte han skaffa bevis mot sina kollegor men blev själv mördad. Ledtrådarna leder Johnny till en före detta polis, numera privatdetektiv. Johnny besöker Privatdetektiven för att få en inblick i vem han har emot sig. Detta är dock ett dåligt val eftersom mördaren inser vem Johnny är. Johnny sätter därmed inte bara sig själv i fara utan även sin mamma och sina vänner.

Jag hoppas att Kevin Brooks skriver fler böcker om Johnny Delgado. Brooks har skrivit massor av böcker på engelska men endast en handfull är översatta till svenska. Jag ska kasta mig in i Brooks värld och jag råder er att göra detsamma.
Jenny
2008-10-16 @ 22:50:05
URL: http://bokskogen.blogspot.com

Hej! Om du tipsar mig vilken som är bäst (för nybörjare) av Robert Rankins böcker ska jag överväga att ge honom en andra chans! De verkar ju så kul när man läser baksidestexterna.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0