3 "Skuggporten" av Lene Kaaberböl

Hcg     221 sidor

Mina förhoppningar var stora i väntan på senaste boken av Kaaberböl. Bokserien om Skämmerskans barn var mycket bra och medan vi alla väntar på att Silverhästen ska avslutas ger hon oss berättelsen om den stumma Anna som slutade prata när hennes mor försvann för sju år sedan.

Visst införlivades mina förväntningar, åtminstone i början. De första hundra sidorna slukade jag på en kväll. Anna blir mobbad i skolan för att hon inte pratar. Pappan har flyttat ut i växthuset efter det att mamman försvann. Huset stor tomt och öde. Anna får absolut inte gå in i huset. Den nya killen i klassen, Aian, räddar Anna från skolans mobbare och behöver ett ställe att övernatta på eftersom han bråkat med sin mamma. De tar sig in i huset och upptäcker en dörr till en annan värld. Det är Nattvärlden där skuggor och mardrömmar härskar. Här härskar Nera, syster till Annas mamma. Systrarna är som Arnold och Danny i Twins, raka motsatser. Tyvärr är Nera den onda och Anna får reda på att hon är den enda som kan störta Nera herravälde.

Ju längre in i boken jag kom desto mer klyschig blev den. För er som älskar det vanliga fantasygenren med magi och alternativa världar är det här en bok för er. Människorna i Nattlandet hade alla olika magiska egenskaper. Om jag läst boken för tio år sedan skulle jag nog ha gillat allt men just nu är jag proppmätt när det kommer till klassisk fantasy. Detta är alltså min subjektiva åsikt. Skuggporten kommer säkert älskas av många.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0