3 "Jag såg honom först!" av Eva Susso

uHc 123 sidor.

Diana går i sjuan. Hennes bästa kompisar heter Maja och Nisse (Anisa). Det hela börjar när en ny kille börjar i skolan. Han heter Edgar Flemming och är SÅ snygg. Diana ser honom först men det visar sig att Maja och Nisse också tycker han är snygg. För att undvika bråk lovar de att ingen får honom och att de inte får prata om honom när de umgås. Men Diana råkar träffa på Edgar när hon är ute och joggar. Han är också sportfantast och de börjar träna tillsammans. Nisse har också hemligheter för sig. Diana stöter ihop med Nisse flera gånger när Nisse är på väg ut från Edgars hus. Maja får inte reda på något av detta, hon är ju så osäker på sig själv. Och å andra sidan har hon fullt upp med Edgars kompis Kelly.

"Jag såg honom först!" är första boken i trilogin "Hemligheter och pinsamheter". Varje bok följer en av tjejerna. Diana är berättarrösten i första boken. I januari 2009 utkommer "Vem bryr sig!" om Nisse och i juni 2009 släpps "Bara vänner, typ!" som handlar om Maja.

"Jag såg honom först!" lägger grunden för tjejernas vänskap, introducerar de olika kärleksobjekten och två andra tjejer i klassen som de har bestämt sig för att de verkligen inte gillar. Romanen handlar delvis om maktkampen mellan tjejgrupperna men ändå inte så mycket eftersom hatet verkar ligga mest i Diana, Nisse och Majas huvuden, men den delen av boken behövs för att skapa en kärleksintrig.

En snabbläst bok men det tar några sidor innan man kommer in i handlingen. Det tog ett tag för mig att inse att Nisse är en tjej och att Kelly är en kille. Dåligt val av namn, anser jag. Böckerna är hyggligt fristående men de blir nog bäst om man läser alla i ett kör. Om man orkar så rekommenderar jag att man väntar till juni 2009 då alla delar finns att läsa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0