3 "Imorgon när kriget kom" av John Marsden

uHce/LC  
8 CD, ca 8 1/2 timmar
Uppläsare: Björn Kjellman
 (Bild från Adlibris på den tryckta boken.)
Den här historien berättas av tonåringen Ellie som gömmer sig i den australiensiska bushen. Det börjar med att hon och hennes kompisar (tjejer och killar) bestämmer sig för att gå på vandring och leva vildmarksliv några dagar. Målet för vandringen är en dalgång vid namn Helvetet. Det kallas troligen det eftersom det är så helvetiskt svårt att ta sig ner. När de vänder hemåt upptäcker de att huset är tomma, hundarna döda, el och telefon ur funktion. Så visar sig vara fallet på alla andras gårdar också. Under tiden ungdomarna har varit på hajk så har Australien attackerats. Efter några farliga strapatser inne i staden lär de att fienden har intagit staden och invånarna hålls fångna. Nu har de två val, att fortsätta gömma sig i Helvetet eller försöka rädda sin familj och sina vänner.

Stora delen av romanen är väldigt spännande. För mig var de bästa delarna när ungdomarna inte riktigt visste vad som hade hänt. De hade sett några snabba flygplan åka över Helvetet under en natt och med den informationen börjar oroligheterna. Jag gillar också hur de agerar, hur de delar upp ansvaret den dödliga ödsligheten som möter dem vid varje gård. Tyvärr finns det flera saker jag inte gillar. Först och främst så är berättaren en tjej. Uppläsaren för CD-boken jag lyssnade på är Björn Kjellman. Jag ger honom toppbetyg som berättare men han passar verkligen inte in som röst till en flicka i övre tonåren. Det är förvillande att höra Kjellman få känslor för två av killarna i gruppen. Man glömmer bort att det är Ellie som berättar. Jag hade också svårt för de blomstrande kärlekshistorierna. De kändes malplacerade. Och tro inte att jag vet hur mycket närhet som man behöver under påfrestande situationer som krig är. Baby-boomen efter andra världskriget är ingen tillfällighet. Det känns bara som om Marsden bygger för handlingar som skall komma. Så är också fallet. Min tredje motsättning är att romanen slutar mitt i handlingen. Man måste verkligen läsa de följande sex delarna för att komma till ett slut, något jag inte tänker göra.

Det blev mycket negativt i slutet känner jag. Under sjätte CD:n började jag tappa intresset. De två sista skivorna var bara en transportsträcka. Tyvärr. Ändå ett relativt högt betyg tack vare första hälften av romanen. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0