2 "Casca 6 - Dödlig skuld" av Barry Sadler

Hce. 157 sidor. Kiosklitteratur.

 Visst är det intressant hur vissa titlar inte tilltalar en? Dödlig skuld säger inget om boken och jag föredrar hellre originaltiteln "The Persian". Originaltiteln berättar rakt på sak om vad just sjätte delen handlar om. Casca har tillbringat många år i hovet hos kejsaren av Kina. Av vad som framkommer i berättelsen så måste det vara runt 30-40 år. Men Casca är en rastlös själ och känner att det är dags att ge sig av. Som kejsaren av Kinas sändebud beger han sig via Silkesvägen till Persien där han visar sina kunskaper inom det militära och blir snabbt en respekterad officer för kung Shapurs styrkor. Jag kan inte hitta någon dynasti som passar till Sadlers berättelse men räknar med att det antingen är under Arsakidernas ( - 226 e. kr.) eller Sassanidernas (226-650) herravälde.

Stora delar av boken handlade om hotet från hunnerna och jag kunde tyvärr inte hjälpa att få filmen 300 i huvudet medan jag läste den här delen. I varje del är det minst en händelse som visar på Cascas odödlighet och även om denna händelse var extra grym i sjätte delen så var den alltför kort. Hade gärna läst mer beskrivande kring omständigheterna. I sjätte delen får läsaren även se brödraskapet dyka upp igen så som det gjorde i det tredje riket. Brödraskapet på den här tiden var mer brutalt och hade andra mål än det mer civiliserade på 1900-talet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0