Den som vaktar gården - av Kerstin Lundberg Hahn

Linns farmor har dött. Kvar finns hennes gamla gård, ett stort hus, ett stall med trasigt tak och en trädgård med ett stort träd i mitten. Farmor tyckte om att sitta i skuggan av trädet och läsa en bok. "Det är mitt träd", sa hon alltid, "mitt och tomtens".
På gamla gårdar där det finns djur så finns det också alltid en gårdstomte som tar hand om djuren. Men bara man är snäll mot djuren, mot gården i sig och mot tomten. En gårdstomte vill alltid ha en skål med gröt. Man ställer ut gröten när man går och lägger sig och så är tallriken tom på morgonen.

Hela familjen med kusiner åker till farmors gård. Linn ser att någon gått med små fötter runt gården, till stallet. Det är säkert min kusin Noa, tänker Linn. Men Noa har inte varit ute på gården. Han spelar sitt tv-spel.

Bokpratssidor:
s. 8 "Farmor har varit död..." till "Mitt och tomtens".
s. 17-19 Från "Jag följde spåren fram till stallet..." till kapitlet ut.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0