4 "Jag vill bara att du gillar mig" av Ingrid Olsson

uHc   179 sidor

Ingrid Olssons senaste bok. Den gavs ut i september och jag har velat läsa den länge. Just att den utspelar sig på gymnasiet gjorde att jag velade lite men jag träffade Olsson i slutet av november och vi pratade om olika sätt att berätta en historia.

Vad jag inte visste är att Jag vill bara att du gillar mig berättas lite annorlunda än "vanliga" romaner. Det är dagens första lektion. Eleverna väntar på att läraren Els-Mari ska komma. Om jag förstått boken rätt så är det Pär som är först på plats och sedan droppar de andra in i jämna mellanrum. Endast Els-Mari dröjer. Läsaren får tänka till. Det händer inte så mycket i klassrummet men det lilla som händer berättas ur tio personers perspektiv (elva om man räknar Lenas lilla inhopp på ett par rader). Exklusive Lena finns det alltså tio kapitel i romanen. I varje kapitel följer vi elevens tankar om vem denne är, vad han/hon tänker och ser. Ju fler kapitel man läser desto lättare blir det att förstå de andras aktioner.

Jag gillar när man får fler perspektiv på samma händelse och vad jag gillar så mycket med Olsson roman är att varje person verkligen har en egen personlighet; författarens röst lyser inte igenom utan varje elev uttrycker sig på sitt sätt. Det är ett nöje att läsa boken men den är inte alltid lätt. Jag fick bläddra tillbaka några gånger för att påminna mig om vem som är vem för att hänga med i händelserna. Till slut antecknade jag på mitt bokmärke de olika elevernas egenskaper och bakgrund.

Varje kapitel skulle kunna läsas separat även om deras tankar och iakttagelser går in i varandra. Varje elev har sin egen historia och jag tror faktiskt att det är kärnan i Ingrid Olssons budskap. Först försökte jag fokusera på titeln som romanens ämne, att alla vill bara vill bli omtyckta och uppmärksammade, men en bit in i boken började jag luta åt att eleverna mer sökte ett sammanhang i sitt virriga liv. De flesta söker en tillhörighet, en identitet, men inte alla bryr sig om vad de andra tycker. Det finns mycket att diskutera i den här boken och jag ser framför mig att Jag vill bara att du gillar mig skulle bli ett fantastiskt underlag till bokprojekt i en klass. Själv lekte jag med tanken om att dela upp kapitlen. Eleverna får ett kapitel tilldelat. Efter att ha läst det så går de samman i grupp och diskuterar vad som verkligen hänt. Vad händer i klassrummet? Hur ser man på händelserna utifrån sin text och vad förklaras när man fått ta del av de andra kapitlen? Sofis kapitel är det som står ut eftersom det är skrivet på ett annat sätt (utan att berätta för mycket). Sofis kapitel är häftigt och platsar perfekt i sammanhanget. Vid det stadiet har läsaren tillräckligt med kunskap om både henne själv och resten av eleverna för att uppskatta och förstå sig på berättarknepet Olsson bjuder på.

Som ni kanske märker så gillar jag det här boken. Den fungerar för duktiga elever på högsstadiet och gymnasiet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0