3 "Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian" av Sherman Alexie

uHce   238 sidor


Den här har jag tittat länge på. Den kom på svenska redan 2008 men fångade mitt intresse när jag såg Jeff Kinney (författaren till Dagbok för alla mina fans) i ett videoklipp strosa runt i en bokaffär och prata favoritböcker. Halvtidsindianen ska tydligen vara Kinneys favoritbok. Redan när jag kollade närmare på boken så fick jag för mig att den riktar sig till amerikaner, om deras bakgrund och kulturella skillnader. Det visade sig vara korrekt men boken har ändå en god värdegrund som passar överallt.

Det är en dagbok, närmare bestämt Arnold Spirit Juniors dagbok. Junior är en spokaneindian, uppväxt i reservatet men passar inte in. Ingen gillar honom särskilt mycket. Han blir mobbad i skolan och har egentligen bara en kompis, hans bästis Rowdy. Att leva i "rezzet" är tufft. I rezzet är det stor fattigdom med små möjligheter till förändring. Skolan Junior går på i rezzet är också fattig. När han får en skolbok som hans mamma haft 30 år tidigare orkar han inte längre. Han begär förflyttning till den vitaste skolan av de alla utanför reservatet. Där är i och för sig möjligheterna större undervisningsmässigt men ingen gillar Junior på skolan eftersom han är indian och alla på reservatet ser honom som en förrädare, till och med Rowdy.

Junior kämpar alltså i motvind, mot fördomar, hat och avundsjuka. Trots att det hela utspelar sig i USA och med indianer så är grundhistorien viktig och kan appliceras till vårt svenska samhälle. Det här är en allvarlig och dramatisk historia men den är också rolig. Fånga läsarna med humor, det är vad Junior gör i sin dagbok. Den är riktigt rolig och riktigt härlig. Och alla håller väl på en underdog?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0