1 "Izzy & gänget" av Dogge Doggelito

Hcf   110 sidor

Jag har läst dåliga recensioner om Dogge Doggelito och illustratören Yoria Riveras förortshistoria Izzy & gänget men ville inte tro på åsikterna. Jag menar, se bara hur häftigt omslaget är! Bilden gör inte färgerna rätta. På den riktiga boken hoppar du ut ur bilden. De färger som är brandgula här är knallgula egentligen och de mangainspirerade personerna är grymt bra ritade.

Men recensenten på DN har tyvärr rätt. Det här är en lam historia. Första boken handlar om Isabell, Izzy, som skriver en önskelista till sin födelsedag. Hon har inte specialintressen eller är superduktig inom vissa områden såsom sina kompisar. Det är egentligen inget speciellt med henne. Men Izzys pappa är DJ. Kanske det kan vara något? Sidorna är fulla av förortsslang, alltid skrivna i kursiv text. Efter bara några rader blir man förbannat less på allt kursivt. Det verkar som om de balla slangorden ska kompensera bristen på innehåll:

"Torget är hjärtat av betongen och träffpunkten för alla homies. Där kan man spana på alla coola shunos och güzzar som glider in i de fetaste bilarna man kan tänka sig." (s. 30)

Nä, jag var uttråkad långt innan jag ens visste vad boken handlade om. Så, kom Izzy på vad hon borde önska sig i födelsedagspresent? Äh, vem bryr sig? Lycka till att komma så långt i boken. Ett tips är att bläddra till sista sidan direkt.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0