3 "Vad andra inte ser" av Gillian Philip

uHce   75 sidor

Vanligtvis läser jag inte böcker från Hegas förlag eftersom jag blir så besviken på illustrationerna. "Vad jag inte ser" har inga illustrationer vilket gjorde valet enklare.

På Lauras skola finns det ett gäng elever som alla kallar för hjärndöda. De har utvecklat en tankeläsningsförmåga vilket staten anser vara farligt för samhället. När förmågan dök upp så ökade fifflet och rånen, speciellt de som behövde ett hemligt lösenord. Så numera har alla som utvecklar förmågan en inopererad metallbit som tar bort tankeläsningsförmågan. Däremot skapar metallbiten ett ständigt brus och huvudvärk för de drabbade. De har svårt att koncentrera sig och hänga med i skolan. Så att från att egentligen kunna utnyttja sin hjärna extra mycket så anses de nu vara dumma...hjärndöda.

Många mobbar de drabbade. Lauras kompis är nog den värsta. Laura säger inget själv men säger inte emot och till och med skrattar med då och då. Så börjar det brusa i Lauras huvud.

"Vad andra inte ser" är en spännande och tankeväckande historia om maktmissbruk och osäkerhet. Jag gillade i stort sett hela boken förutom slutet som var för tråkigt och uppenbart.

Längst ner till vänster på bokens framsida ser man fem prickar. De talar om Hegas-nivån, alltså om boken är svårläst eller inte. Fem prickar är den svåraste nivån i Hegas utgivning, vilket i åldersgräns betyder lättläst för ca 12 år och uppåt. Hegas anmärkning på nivå 5 är: "Lättlästa böcker med något fler svåra ord där språket närmar sig det litterära". Vad betyder det egentligen? Att böcker från Hegas inte är litteratur?
Emmelist
2010-12-05 @ 14:58:21
URL: http://emmelist.blogg.se/

haha ja jag äter inte heller ostkrokar. hahaha

Anonym
2010-12-05 @ 19:42:32
URL: http://kriistiinjonsson.blogg.se/

Hejsan kika gärna in hos mig och ställ en fråga till örebros näst största bloggerska! frågestunden avslutas ikväll 22:00, så skynda in!:)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0