3 "Döden i dina ögon" av Rachel Ward

uHce   301 sidor

Vilket spännande upplägg! När Jem tittar människor i ögonen så kan hon se när de kommer att dö.

Detta har gjort att hon har blivit asocial, undvikit folk och speciellt undvikit att titta dem i ögonen. Av den anledningen blir hon retat. Så lär hon känna en annan utböling, Spider,  en kille som inte orkar med skolan. De blir vänner och drar på stan. Mitt inne i London vill de åka det stora parisehjulet men det hutlösa priset gör att Spider blir till sig av ilska. Samtidigt upptäcker Jem att alla i kön har samma dödsdatum. Hon inser att något kommer att hända med parisehjulet. De springer därifrån och inte långt senare kraschar hjulet och alla som åker dör. Kameror visar tumultet innan. Jem och Spider blir misstänkta för terroristdåd och måste fly.

Romanen börjar så bra. Det är jättespännande att följa Jems möjlighet att se dödsdatum och de problem som uppstår på grund av detta. Men ändrar sig handlingen totalt. Efter 70 intressanta sidor blir handlar allt plötsligt om jakten. Jems egenskaper nämns knappt under de kommande 200 sidorna. När allt lugnar ner sig runt sidan 260 så återupptas fokus på dödsdatumen men då har alla vanliga läsare redan lagt ifrån sig boken. Själv känner jag det som ett slöseri att avsluta en bok när den inte är jättedålig, det kan ju bli bättre. Här var sträckan väldigt lång. Boken blir bättre de sista 50 sidorna. Jag blev bara så besviken att författaren Rachel Ward låter handlingen plana ut till en vanlig spänningsroman.

Alltså inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Uppenbart slut men ändå bra.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0