3 "Det brinner i mitt huvud" av Camilla Lagerqvist

uHc   207 sidor
Det brinner i mitt huvud
Att "få damp" är det vanligaste uttrycket jag hör på skolan för tillfället. Oftast kastar eleverna ur sig det när de har blivit utkastade från lektionen. "Oh läraren fick damp!" Egentligen handlar det om vilket kraftuttryck som helst, det är bara så att "damp" är det som gäller nu. Självklart ligger det så mycket mer bakom diagnosen damp, eller ADHD. För att få en bättre insikt i hur det är att ha ADHD valde jag att läsa "Det brinner i mitt huvud" av Camilla Lagerqvist. Förhoppningsvis lär det mig att agera annorlunda i vissa situationer.

Romanen följer Tobbe. Han har stora problem i skolan; orkar inte koncentrera sig på sina skoluppgifter; hamnar ofta i bråk; slåss och skriker. När vi kommer in i boken så har Daniel precis börjat i en specialgrupp. Vissa ämnen läser han avskilt från resten av klassen. Ändå har han lärare som pressar honom så mycket att han kan explodera och dra från skolan. Andra elever börjar prata skit om Daniel. Det går rykte om att Daniel har damp och han känner sig mer och mer utanför. Daniel börjar även en EVK, en utvärdering för att se om han har ADHD. Under tiden lever han i ovisshet om vad han är.

Men ljuspunkter finns. Daniel har alltid varit intresserad av cirkus. Han tränar gymnastik för att det är det närmaste han kan komma att vara cirkusartist. Han träffar Catrine. Hennes mormor var den kända cirkusartisten Elizaveta. Daniel frossar i hennes gamla saker. Samtidigt hjälper Catrine honom att komma i kontakt med Cirkusgymnasiet. Daniel träffar också en tjej, Emma, som förstår sig på Daniel. Emma har en brorsa med Asberger så hon förstår sig på Daniel mer än resten av skolan.

Jag tycker att början av romanen är bäst. Man får lära sig hur en person med ADHD reagerar. Det känns trovärdigt och är intressant. Att Daniel gillar cirkus är sannolikt. En person med ADHD har oftast svårt att sitta still på grund av brist på koncentration. Så cirkusinriktningen i boken är trovärdig men inte särskilt intressant, speciellt för någon som mig som hatar cirkus. Att cirkusgymnasiet ligger i Daniels stad känns också som ett otroligt sammanträffande. Men, what the heck, jag kan ändå rekommendera boken.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0