3 "Svarta kängor med gul söm" av Mårten Melin

Hcg   76 sidor

Sen jag gjorde misstaget att blanda ihop Mårten Melin och Mårten Sandén så har jag blivit mer och mer intresserad av Melins böcker. Melin gick på samma skrivarlinje (Skurup) som en kompis, illustrationerna till boken är gjorda av den alltid så formidabla Emma Adbåge och personen som hållt i den grafiska formen till boken har samma namn som min syster. I och för sig så är inget av detta orsaken till att jag nu kastar mig över allt han skrivit. Melin är bra helt enkelt.

"Svarta kängor med gul söm" handlar om Markus. Han har bara en mamma och hon tjänar inte så bra på sitt jobb, men Markus har lärt sig att det är så det är. Han ber inte om så mycket och är tacksam för det han får. Men en dag på stan hittar han värstingkängorna, ett par Doctor Martens med stålhätta för 1500 spänn, alltför dyra för mammans ekonomi. Kängorna är det enda som Markus kan tänka på och när han fyller år så får han faktiskt dem i födelsepresent. Han är så stolt och ser verkligen fram emot att gå till skolan och visa upp dem. Men kängorna får motsatt effekt. Hans bästis tycker kängorna ser klumpiga ut och klassens kung, Jonte, tycker att de är rasse-kängor. Allt blir fel och klumpen i magen bara växer och växer.

Som många andra romaner av Melin så handlar även denna om obesvarad kärlek, bullies och hur lätt det är att kasta ur sig något dumt eller agera fel. Det är en bra bok att läsa om man vill diskutera hur man ska bete sig mot andra. Jonte är dum mot Markus men det betyder inte att allt det Jonte gör är dumt eller att allt det Markus gör är schysst. När det vänder så visar det sig att Jonte inte har den lättaste vardagen och att Markus lätt hasplar ur sig sånt han inte borde. Melins historia flyter på bra och jag gillar hans småfinurliga syn på samvaron, t ex att Markus kallar en tjej för "rosa-håret-tjejen" även efter att hon har bytt hårfärg. Jag gillar också att allt inte är självklart i romanen. Det är som jag skrev tidigare om Jonte och hans familj. Markus kastas fram och tillbaka i synen på Jonte och hans äldre brorsa. "Svarta kängor med gul söm" är en bok att diskutera, kan mer än hans andra böcker. Passar bra som högläsning till mellanstadiet.
 
Bokpratssidor.
s. 21-23 (Markus kommer till skolan med sina nya Dr Martens.)
 
RSS 2.0