4 Drakenböckerna av Dav Pilkey

Hcf     46-47 sidor

I tio år har jag gillat Pilkeys Kapten Kalsipp. Det började med att jag fick femte delen av en bekant i USA och har under min bibliotekarietid alltid stått bakom Kalsippböcker trots deras infantila innehåll. De är roliga och varierande och passar perfekt till ett barn inte tycker att det är så roligt att läsa.

Jag har varit dum nog att inte läsa Drakenböckerna bara för deras puttenuttiga framsidor. Nu har jag läst "Drakens vän" och "Drakens feta katt" som smälte mitt hjärta. Vilken dum drake! Dumsnäll och alldeles underbar.

"Drakens vän " var den bästa av de två. Draken tror att ett äpple pratar med honom så de blir vänner. Äpplet blir dåligt och draken tar med det till doktorn. I vänterummet äter en annan väntande upp äpplet och lämnar skruttet. Det är en enkel historia men berättat på det allra roligaste sätt. I den andra boken tar Draken hand om en fet katt som har frusit fast ute i snön. Det visar sig att katten inte är fet utan gravid.

Draken är för snäll för sitt eget bästa. Till exempel så väljer katten att sova i Drakens säng så Draken får sova i kattens låda, men han bryr sig inte det minsta. Nu måste jag leta reda på "Drakens vimsiga dag" så att jag har läst alla böcker om Draken.
Peter
2009-03-12 @ 15:25:53
URL: http://peterkurosaki.blogspot.com

Böckerna om Draken är roliga. Men du glömde Drakens vimsiga dag. Den är en liten pärla den!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0