3 "Min vän Percy, Buffalo Bill och jag" av UIf Stark

Hcg/LC
4 CD, ca 5 timmar
Författaruppläsning
Min vän Percy, Buffalo Bill och jag
1950-talets barndom. Oj, dessa svunna tider. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Ulf Starks berättelser är gemytliga och delvis härliga men ibland känns de gamla och utdaterade.

Det här är ytterligare en bok om Ulfs barndom. I boken "Min vän Percy, Buffalo Bill och jag" vill Stark berätta om sin farfar som var en arg och bitter figur. Ulf tillbringar sina sommarlov ute i Stockholms skärgård hos sina farföräldrar. Han ser fram emot att träffa sina sommarkompisar och Pia, som Ulf är kär i. Ulfs klasskompis och bästa vän Percy (med den starka viljan) övertalar förstås Ulf att Percy också ska tillbringa ett tag på landet. Utan att berätta för sina föräldrar åker Ulf och familjen iväg för att sedan få ett telefonsamtal av Percys mamma som gläds så stort över att kunna åka iväg ensam med sin man för en gångs skull. Och Percy är ju Percy, egentligen den karaktär som driver historien framåt. Samtidigt som man kan hata Percys många infall så uppskattar jag hans uppriktighet, när han nu bestämmer sig för att vara uppriktig; många gånger verkar det som om han är uppriktig men i verkligheten ljuger han tungan av sig (t ex när han av misstag har hällt peppar i farfars gröt och menar att det är ett practical joke). Ulf känner ungefär likadant. Percy är hans bästa vän men Percy kan också vara rejält irriterande. Själva handlingen är inte så viktig; den är till och med svår att sätta fingret på. Ulf ska ragga på Pia, Percy ska lära sig simma, Ulf sommarkompis ska leta insekter, farfar ska få bort stenen i trädgårdslandet och pappa ska lösa så många korsord som möjligt. Allt blir en enda röra, men ändå en gemytlig och trevlig röra.

Åter igen är det Ulf Stark själv som läser sin roman och jag har verkligen börjat gilla hans röst. Percys uppriktighet passar som allra bäst på Starks tunga. För barn som behöver böcker där man snabbt kastas in i handlingen är det här inget bra alternativ men för den som redan har läst "Min vän Percys magiska gymnastikskor" och gillat den (går det att göra något annat?) är detta är självklart val.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0