3 "Du vet att du är svensk"

Hc   112 sidor.

Humoristiska plojböcker, vad kan var värre? Men så började jag bläddra i denna samling sammanställd av Mattias Boström, Fredrik Månsson och Christopher Overton (med illustrationer av Johan Egerkrans).

Vilka fördomar har svensken om sig själv? På så sätt ställer jag frågar för det känns som en bok av svenskar, för svenskar. Kanske skulle utlänningar eller invandrare kunna ha kul åt boken men det viktiga är nog igenkännelse. Och nog känner man igen sig. "Du vet att du är svensk om du...inte vågar ta den sista kakan på kakfatet...tycker att en diskussion huruvida "kex" uttalas "tjeks" eller "keks" är givande...blir tyst så fort någon häller upp vin" är bra exempel på innehållet i boken. Det känns som om författarna har tänkt efter en extra gång.

Efter att ha läst hela boken känner jag inget större välbefinnande men jag räknar med att boken skapar många intressanta och triviala (det är väl samma sak?) samtal.
Anna Kittybloggarn
2008-10-01 @ 12:56:26
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/

Hej Frid. Jag läste på bokidioten att du tänker börja samla på B.Wahlströms ungdomsböcker. Hon hade ett par tips och jag har några fler tips på sidor där du kan hitta listor och fakta.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0