1 "Klaras hemlighet" av Christina Wahldén

Hcg. 110 sidor.
Omslaget av boken Klaras hemlighet












Klara börjar i en ny skola. När klasskamraten frågar vad hennes pappa gör så svarar hon att han jobbar på en oljeplattform och att de därför inte kan träffas så ofta. Vad ska man säga då? Att ens pappa sitter i fängelse för att han dödat en annan människa? Att ens mamma i samband med det som hände fick ett nervöst sammanbrott och behandlas på ett hem? Sanningen kan ibland vara svår att berätta, speciellt när man är tio år och allt är som på nytt.

När jag finner en ny favoritförfattare brukar jag oftast kasta mig in i dennes litterära verk. Oftast orkar jag med runt tre romaner innan de tar stopp. "Klaras hemlighet" är fjärde boken jag läser av Christina Wahldén och jag valde nästan att stanna mitt i. Huvudpersonen är tio år och det är uppenbart att bokens målgrupp är densamma. Jämfört med hennes andra romaner som riktar sig till äldre ungdomar så blir den här stelt berättad och Wahldén skriver läsaren på näsan när den kommer till syftet och sensmoralen. Jag kämpade mig verkligen igenom sista hälften av boken efter att den legat orörd i en vecka. Eftersom jag endast recenserar böcker som jag avslutar är det mycket sällan att så här dåliga böcker dyker upp i min blogg. Rekommenderas endast för barn i samma situation som Klara.  



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0