4 "Ingen behöver veta" av Christina Wahldén

uHc. 136 sidor.

Klockan är halvvägs in på natten men jag kan inte somna eftersom den här boken berörde mig så mycket. Den börjar rätt banalt med att beskriva hur Gustaf skadar sig i skidbacken och troligen inte kan vara med något mer under resten av säsongen. Väl hemma och surar så får Gustaf ännu sämre besked. Hans mamma ska åka till USA på konferens och kommer vara borta så länge att Gustafs moster ska bo hos honom under tiden. Wahldéns berättelse är på en relativt ytlig nivå och jag undrar när det ska börja hända saker. Då kommer knytnävslaget i magen (som Svenska dagbladets recension kallade det), nämligen våldtäkt. Gustaf blir våldtagen av en full och kärlekstrånande moster. Alla känslor som dyker upp kommer så hejdlöst snabbt att det verkligen vänder sig i magen. I efterhand kan jag nästan se den tvivelaktiga början som något avsiktligt bara för att överrumpla läsaren.

Vad som händer sen låter jag vara oskrivet, jag vill dock tillägga att även resten av boken är rejält magstark. Jag kan rekommendera denna bok för alla som tvivlar på att killar kan bli våldtagna. Tidigare skrev Wahldén romanen "Kort kjol" som handlar om en tjej hamnar på en fyllefest och blir våldtagen av två klasskamrater. Hon är ofta ute i skolorna och pratar om denna bok. En vanlig reaktion från eleverna är då: "ja ja, men sånt där händer bara tjejer. Killar kan inte våldtas". "Ingen behöver veta" är Wahldéns kommentar till det påstående och verkligen en bok att ta på allvar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0