3 "Min vän Percys magiska gymnastikskor" av Ulf Stark

Hcg/LC. Författaruppläsning.
2 CD, speltid 2 tim 15 min.

På världsbokens dag 2007 anordnade Eskilstuna kommun en föreläsning med den karismatiske Ulf Stark. Han pratade vitt och brett om läsning ur sin synvinkel, kopplade läsningens fascinerande värld till sin uppväxt och gav oss få som hade hittat dit fantastiska anekdoter. En helmysig kväll.

Utöver några bilderböcker så har jag tidigare inte läst något av Ulf Stark. Visst har jag sett tv-program om Percy och shejkar i Stureby, men aldrig tagit mig tid att sätta tänderna i romanerna. Första mötet blev till slut den självbiografiska berättelsen om när Ulf träffar den nya killen i klassen, Percy. Percy är tuff. Han kan slåss, han kan balansera bom och han kan göra affärer. Ulf blir ilurad att Percys trasiga gymnastikskor är magiska. Med skorna kommer Ulf också kunna balansera bom och slåss. Byteshandeln påbörjas och det slutar med att Ulf får kasta ut Percy ur sitt hus innan Percy hinner ta alla Ulfs ägodelar. Percy har till och med varit inne i Ulfs storebrors garderob och plockat åt sig de undanstoppade tidningarna med nakna tanter i. Brorsan kommer bli galen...men det gör inget, säger Percy, när du har de magiska skorna kan du slå brorsan i magen.

Ljudkvalitén på uppläsningen var inte den bästa. Ljudet är burkigt och man hör felsägningar ett antal gånger. Det sker med all trolighet även för andra uppläsare men deras misstag klipps nog bort. Stark är en underbar föreläsare men kunde vara bättre som uppläsare, även om hans historier roar.
 
bokprat: s. 37-39
RSS 2.0