3 "Vad blir det till middag, herr Grums?" av Andy Stanton

Hcf   229 sidor
bokpratssidor: s. 34-38 (När slaktar-Wille förföljer Grums)
 
Jag trodde inte dagen skulle komma när jag var trött på Grums-böckerna men det här boken var seg. Vad blir det till middag, herr Grums? (Del 6) är lika tokig som alla andra delar, jag tror dock att jag börjar bli mättad på Stantons galenskaper.
 
Varje fredag äter herr Grums ett gratis mål mat med inälvor och annat gott hos sin gode vän slaktare Wille Wilhelm men en dag dyker han inte upp. Wille Wilhelm blir konfunderad och inväntar nästa fredag. Så ser han herr Grums promenera gatan fram men Grums går förbi Willes slakteri. För att veta vad Grums har på gång så bestämmer sig Wille Wilhelm att förfölja honom. Det visar sig att Grums hittad ett godare gratismål. Kebab på flottige Ivans stekhus. Wille Wilhelm blir ursinning och deklarerar middagskrig. Polly, Fredag och Allan Knapp har farit till stranden så det finns ingen som kan stoppa Wille Wilhelm och Grums.
 
Många av skämten är precis lika roliga som i de andra delarna. Beskrivningen av vattnet i kanalen där de smyger omkring är en höjdare: "Vattnet var brunt och oanvändbart. Om man drack det dog man knall och fall. Jag vet, för jag drack det en gång och dog." (s. 37).
 
Trots min mättnad så ser jag ändå alltid fram emot en ny Stanton-bok och kommer självklart att läsa även sjunde delen när den kommer våren 2014 (Herr Grums och körsbärsträdet)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0