Hösten 2013

Det kommer alltid många barn- och ungdomsböcker på hösten. Jag tog en titt på utbudet, redan från augusti, och valde ut välkända titlar och sådana som jag annars ser fram emot. Här är en lista ordnad förlagsvis. Inga bilder denna gång.
 
Hegas:
Kibuishi. Amulett 4 & 5 (sept/november)
 
Berghs:
Nordin, Magnus. Varelserna (sept)
Norton, Jeff. Metawars (sept) - dystopi?
 
Semic:
Garcia, Kami. Beautiful Creatures 2 (sept)
Paver, Michelle. Bronsdolken 2 - Eldsandarnas ö (sept)
Höjer. Cirkusdeckarna & Skidmysteriet (sept)
 
Egmont:
Minecraft. Officiell nybörjarbok (nov)
Olsson/Jacobsson. Galna gatan 7 - Mod, mys och mysko (sept)
 
Bonnier Carlsen:
Jönsson, Maria. Spyflugan Astrid mitt i musiken (?)
Ljunggren, Magnus. Hur Rodrick blev riddare (Aug) - Riddarskolan!
Gahrton/Unenge. Klantverkarna och konstkuppen (aug) Hotell Gyllene Knorren
Salmson, Jo. Maros resa 2 - Skuggan och draken (nov)
Hallberg. Sam & Sigge - och den långa resan (aug)
Halvarsson. Puzzel på cirkus (sept)
Oskarsson, Marie. Vara ihop - Jack & Kärleken (sept)
Widmark, Martin. Cykelmysteriet (okt) LasseMajas detektibyrå
Widmark, Martin. Kleopatras trädgård (Sept) Ser verkligen fram emot nya David&Larissa.
Nygren, Maria. Fjärde riket. (aug) Intressant, verkar vara lite som The Wave.
Gier. Smaragdgrön (aug) Sista delen i tidsreseböckerna!
Nordin, Magnus. Avgrundens änglar (sept) ny thriller!
Clare. Stad av aska (nov) Del 2 i Mortal instruments
 
Wahlströms:
Black, Holly. Det svarta hjärtat (aug) Berörarna del 3!
Flanagan. Broderband 1 - De utstötta (Ny serie i samma värld som Spejarens lärling)
 
Natur & Kultur:
Nilsson, Moni. Meningen med ett (mitt) liv (nov) Semlan & Gordon, sista boken!
Raben & Sjögren:
Olczak. Drakar i globen (nov) Första del i ny bokserie.
Bengtsson & Unenge. Vilmers nya tränare (sept)
Jansson, Anna. Falskt spel (okt) Emil Wern!
Bredow. Du & Jag (sept) Första delen i planerad trilogi. Bredows första bok om mellanstadiet.
Olsson, Ingrid. Fulast i världen (?)
Dahlin, Petrus. Samlingen (aug) Andra delen i World of Voodoo
Yancey. Den femte vågen (juli) Science fiction. Utomjordningar tar över jorden!
Strandberg. Nyckeln (nov) Sista delen i Engelsforstrilogin.
 
Argasso:
Olin, Kim. Förrädaren (okt) Ny del i Pulverlandserien.
Stanton, Andy. Vad blir det till middag, herr Grums? (sept)
 
 
Jag kommer absolut inte läsa alla dessa men det verkar i varje fall blir en trevlig höst. Jag har läst Amulett 4 på engelska men ska absolut läsa femman. Magnus Nordins Varelserna ska vara en lättläst historia och handla om zombier. Det ska självklart läsas, men kanske inte Avgrundens änglar som är en thriller. Gillar mest hans skräckromaner. Den enda "nya" författaren som jag redan nu ser fram emot är Maria Nygren och hennes Fjärde riket. En historia om maktmissbruk och manipulation på högstadiet. Flanagans nya serie lockar men jag har fortfarande kvar del 8-10 i Spejarens lärling. Rabén & Sjögren har nog den starkaste utgivningen i min smak. Bredow är alltid bra och Ingrid Olsson blir bara bättre och bättre för var bok hon skriver. Jag väntar med iver på fortsättningen på World of Voodoo. Skuggan var en otroligt spännande och blodig historia. Engelsforsdelen Eld visade vad författarna gick för. Kan slutet tänkas bli lika bra? Känns som om det blir läsning på julhelgen. Argasso förlag ger ut en hel del jag redan läst på engelska (förlaget Barrington Stoke). Dock har jag inte läst Andy Stantons nya Grums-bok. Det skulle vara kul att få reda på vad som döljer sig bakom pseudonymen Kim Olin. Förrädaren fortsätter att berätta om Filips öde.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0