4 "Cinder - Månkrönikan 1" av marissa Meyer

uHce   397 sidor
Jag är svag för dystopier och framtidhistorier i allmänhet. Däremot brukar jag känna ett motstånd mot alla dessa nya "moderna" versionerna av gamla sagor. Men jag gillade Alex Flinns Beastly så varför inte läsa en ny variant av Askungensagan?
 
Handlingen i Cinder utspelar sig många hundra år in i framtiden. Ett fjärde världskrig har avslutats för länge sedan, jag tror de snart ska fira att det är 700 år sedan kriget tog slut (kommentera om jag har fel). Världen är uppdelad i ett fåtal stora länder, i stort sett de gamla kontinenterna. Vår historia utspelar sig i det Östra Samväldet, gamla Asien. I en sunkig verkstadsbod arbetar Cinder. En dag dyker prinsen av Östra Samväldet upp inkognito och vill ha en uråldrig tjänsteandroid lagad. Båda gillar varandra men hur ska Cinder berätta att hon är en cyborg, människa fast stora delar av henne är robotdelar? Eftersom det är en askungesaga så är förstås hennes styvmor med döttrar inbjudna till den stora balen prins Kai ska hålla i men Cinders elaka styvmor vägrar låta Cinder följa med.
 
Det är grundhistorien men runtomkring sker mycket annat. Jorden är i ständig fara att lunarerna ska starta krig och måndrottningen verkar bara godkänna en fredsöverenskommelse om hon får gifta sig med kejsaren av Östra samväldet. Över hela jorden har även en epidemi brutit ut och människor dör som flugor. Även den nuvarande kejsaren har insjuknat.
 
Jag hade mina dubier (dubia?) eftersom Meyer snabbt kastade sig in i historien och därmed också överröste läsaren med information. Det blev mycket att ta in direkt och jag kände att läsflödet knappast skulle infinna sig i den här takten av information men vartefter så kommer man in i historien och jag kan även glädjeligen tillägga att historien får ett eget liv. Länge jämförde jag Cinder med den gamla sagan; Meyer låter dock sin egen handling leva och frodas i en annan riktning och i slutet av boken så presenteras läsaren med en spännande cliffhanger. Även om man som läsare kunna se de röda trådarna leda åt detta håll så väntar i varje fall jag på nästa del som ska komma 2013. Månkrönikan är planerad till fyra delar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0