1 "Umbra" av Elin Fahlstedt

uHci   110 sidor

Jag älskar Önskeprickar (2011). Det är en härlig bilderbok, bra berättad med mörka distinkta bilder. När jag tipsar skoleleverna (ca åk 2-3) om boken så har jag dramatiserat den. Alla barn fastnar direkt och vill veta vad som händer. Önskeprickar är Fahlstedts första bilderbok. Umbra är däremot hennes första seriealbum, skrivet som ett specialarbete i gymnasiet. Man ser tendenser till storhet i den men tyvärr är den för spretig och jag har verkligen svårt att hänga med i historien. Den presenterar bland annat karaktärer som inte hinner ge något till historien.

Ethel är föräldralös och bor på något typ av barnhem. Hon läser förbjudna böcker för att hitta sin pappa, som hon inte tror är död. När hon gömmer sig för en av personalen så öppnar sig en port och hon tar sig till en annan värld. Där letar hon efter sin pappa.

Det finns en storhet i Umbra. Jag kan tänka mig Fahlstedt stora ambitioner när hon presenterade sin idé för läraren och allt otroligt arbete som lagts ner. Jag kan se potentialen i detta arbete men tyvärr finns inte helheten. Umbra lämnar mig känslolös, kanske en bit ledsen över vad som inte blev. Då tänker jag hellre på Önskeprickar...så blir jag glad igen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0