4 "Erebos" av Ursula Poznanski

uHce   423 sidor

Vad är grejen med hypade böcker egentligen? Eller är det rätt fråga att ställa i detta fall. Jag har knappt hört något om denna bok i svensk media eller bland mina kollegor och vänner som man småpratar böcker med. Däremot så har säljpoängen legat i att föra fram det "utländska hypen" kring boken. Fyra månader efter svensk utgivning har fåtal nämnt boken (även om den omnämnts i ett antal bloggar). Jag hade till och med glömt bort att jag läste den i december.

Det är något på gång på Nicks skola. Elever går undan, viskar, ändrar vanor. Vissa slutar till och med att komma till skolan. Nick vet att det är något men får inte reda på vad. Han är frustrerad. Så en dag ger en tjejkompis en CD till honom om han lovar att hålla det hemligt. Nick upptäcker därmed Erebos, ett mmorp-spel liknande WoW men som är helt utöver det vanliga. Det är ett spel som har fantastisk grafik och spelkänsla men framför allt så agerar spelet med spelaren på ett sätt som inget annat spel kan göra. Det svarar på frågor på ett mänskligt sätt, ställer frågor till spelaren och känner till mer om spelarens privata liv än det borde. På ytan verkar kampanjen vara det vanliga, dvs slåss mot monster, hitta saker och levla. Men så ber spelet om något mer.

Jag gillar tempot och hur handlingen kastas mellan Nicks vanliga liv med familj och skola och hans online-liv som tar upp mer och mer tid. Jag gillar hemlighetsmakeriet kring Erebos och alla ledtrådar som leder till det slutgiltiga i boken. Om det inte kommer en film så har jag svårt att tro att Erebos får ett stort genomslag i Sverige men de spelintresserade elever som läser boken kommer med all trolighet att gilla den. Jag är ingen onlinespelare men fastnade direkt. Det finns knappt några böcker för ungdomar på svenska som har gaming som huvudhandling. Erebos är ett självklart val för att börja fylla den kvoten.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0