4 "Röd Snö" av Jan De Leeuw

uHce   317 sidor

Jag tror mer på tillfälligheter än att det är frågan om en ny trend, men det är så att jag hållit i tre nyutgivna vikingaböcker inom loppet av ett par veckor. Den mest omfattande och gripande är den holländska Röd snö.

Romanen följer Hallgerd med början i hennes våldsamma och blodiga uppväxt uppe i det kalla och snöiga norden. Under en av vikingen Torstens många plundringsresor tog han med våld med sig en halvtokig irisk kvinna av kunglig börd hem till sin snöiga by Torstenshall i norr. Tillsammans fick de flickan Hallgerd. Men Hallgerds mor kunde inte glömma sitt hemland och tog sitt liv. Efter att ha växt upp tillsammans med Torstens nya fru Gunhild som hatat Hallgerd sedan dag ett så blir Torstenshall attackerat av den maktgirige Asmund. Vid attacken hade Hallgerd lyckligtvis befunnit sig i en jaktstuga i skogen och undgått attacken. Men alla andra är slaktade. Hallgerd flyr till närmaste gård där en Gunhilds syster befinner sig. Hallgerd enda orsak till att fortsätta leva blir nu att ta hämnd på den mäktige Asmund.

Jag var skeptisk till en holländsk roman som handlar om vikingar i norr, troligen norra Norge. Jag hann däremot inte komma långt in i boken förrän jag blev fascinerad av Hallgerd. Alla runtomkring kallar henne för trollkona och hon har den auran runt sig. Märkliga saker händer i hennes närhet och jag tror att hennes besatthet på hämnd tar över vissa stunder och gör henne halvt galen. Det är också en stark historia om en stark kvinna som, i en tid av ojämlikhet, använder sig av alla möjligheter för att ta sig fram. De sista 200 sidorna slukade jag under en lördagsförmiddag. När en bok är bra så brukar jag ofta läsa den snabbare. Jag glömmer bort världen omkring mig och kommer in i bokens värld. De tryckta orden försvinner och historien bara flyter på.

Kan detta passa för ungdomar frågar jag mig nu. På bokens baksida står det "från 14 år" och på en nätaffär så står det "från 15 år". Det finns många krångliga bitar i Röd snö. Dels är det själva språket som är mustigt och moget men det handlar också om författarens upplägg. Romanen har sju långa kapitel varav varje kapitel fokuserar på en person. Emellan själva kapitlen kan det ha gått lång tid. Ibland funderade jag på vad som hänt, var personerna var nu och varför de agerade som de gjorde för att lite längre in i kapitlen få de svar jag behövde för att lägga pusselbitarna rätt. Röd snö är en mycket spännande bok som får mig att tänka på Jan Fridegårds trältrilogi, Sandemos Sagan om Isfolket och Död utan slut, del två i Barry Sadlers Casca-serie. Röd snö skulle fungera bra för läsvana tonåringar men passar lika bra för den vuxna läsaren.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0