4 "Häxorna" av Roald Dahl

Hcg/LC   4 CD, ca 4 timmar
Inläsare: Johan Ulvesson

Varför skriver jag om den här gamla boken som troligtvis alla redan har läst? Jo, nyligen läste jag ett blogginlägg på Bokhora om en brittisk studie som visar på att engelska lärare fortfarande läser Roald Dahl mest av alla författare, trots att Dahl dog 1990. Vid närmare blick så läser jag att de engelska lärarna fick välja en författare och en bok som de ansåg vara den bästa barnboken. Roald Dahl hade med tre böcker på topp 10. Häxorna var inte en av dessa men jag behövde en bra bok i bilen som inte var för lång och inte så krånglig. Trots att jag läste just Häxorna flera gånger under min uppväxt så är det faktiskt minst 20 år sedan sist. Tanken är också att återse gamla favoriter genom ljudbokens underbara värld. Häxorna är först ut.

Tja, alla känner väl till historien. Boken handlar om en pojke vars föräldrar dör i en bilolycka. Han får bo hos sin gamla skröpliga mormor som lär honom om häxor. Tanken är att de ska ha semester i mormors hemland Norge men på grund av en sjukdom hamnar de istället på ett hotell i Bournemouth på engelska sydkusten för att mormodern ska krya på sig. Här hamnar pojken mitt i den årliga träffen för brittiska häxor.

Såsom Johanna Lindbäck på Bokhora.se kan jag oja mig över att många lärare fastnar i Roald Dahls berättelser. Men sanningen är att de är underbara och de håller fortfarande eftersom de i stort sett är tidlösa. Handlingen är fantastisk och spännande, själva berättandet är gripande och om man sedan lägger till Johan Ulvesson på denna ljudboksversion så slår det ännu ett snäpp högre. Hans förmåga att ändra rösten till den skröpliga mormodern och de roliga häxorna, speciellt den raspiga överhäxan, får mig att le genom hela boken.
 
 
Bokpratssidor:
s. 8-11 "En riktig häxa..." till "det är inte omöjligt".
Låt läraren läsa hela kapitlet "Hur man känner igen en häxa"(s. 24-33)
RSS 2.0