4 "Döda lärares förening och andra förfärliga historier" av Lena Arro

uHc   69 sidor

Såsom Lena Arros två tidigare skräcksamlingar Döden i pizzan och Luckan i golvet är detta också en makaber samling superläskiga monstermöten.  Till skillnad från de två tidigare (som är utgivna på LL-förlaget) är denna utgiven på print on demand-förlaget Podium. Mina fördomar för självutgivna böcker fick mig att tvivla men OJ, vad fel jag hade.

Samlingen innehåller sex kortare historier. De tre systrarna Bruce är endast tre sidor lång medan den längsta historien, Dubbelgångare betyder död, är 15 sidor. De första historierna är välbekanta. Tre önskningar handlar om två killar som släpper fri en ande och får tre önskningar. Gissa mitt namn är en modern version av den gamla Rumpelstiltskin (ursäkta spoilern) och De tre systrarna Bruce är en nutida version av bockarna Bruce. Utan eftertanke skulle dessa tre kunna vara dötråkiga och upprepande men här visar Arro sina författarkunskaper. De är faktiskt superhärliga! De subtila variationerna i handlingen och miljön och de fullständigt makabra sluten gör dessa tre historier till något minnesvärt. Det är också vad som gör de tre sista historierna läsvärda. Dubbelgångare betyder död känns mer som en klassisk skräcksaga. Den är bra berättat men handlingen tar inga oväntade svängar. Den speciella Hon äter ingenting är däremot fascinerande på så sätt att Arro lyckas bygga upp en mystik kring de två huvudpersonerna som gör de både älskvärda och osmakligt avskyvärda. Skräcksamlingens huvudtitel avrundar skräckhistorierna. Enkelt sammanfattat så handlar det om två elever som har kvarsittning i skolan och hamnar mitt bland en zombiefest av döda lärare.

Så nu i efterhand tänker jag på hur jag kan ha trott att denna skräcksamling skulle vara sämre än de två tidigare. Så är ju icke fallet. Möjligen är den ännu bättre! Du har en absurd humor Lena, och jag älskar den. Döda lärares förening och andra förfärliga historier måste få läsas och älskas i samma utsträckning som de två tidigare samlingarna har älskats av läsarna på mitt skolbibliotek.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0