3 "På flykt" av Jörn Jensen

Hcg   62 sidor

Kallt blod-serien läser jag inte alls i ordning. Alla 16 delar har nu kommit på svenska och jag läser dem lite då och då beroende på vilka delar som finns tillgängliga på biblioteket.

Jag har alltid trott att bok nummer 5, På flykt, handlar om zombier eller någon annan typ av liknande monster, dvs att bokserien tar steget över gränsen och blir övernaturlig. Visst handlar På flykt om monster men inte övernaturliga. På väg hem en kväll så upptäcker Tobias en kille som sitter och kurar utanför en portingång i närheten av sitt hem. Killen är tydligen hemlös. Hans mamma har blivit ihop med en knarklangare som fått morsan beroende och sedan har snubben lämpat av henne på någon drogklinik. Killen, Jeppe, blev så arg att han dumpade allt knark i toaletten. Nu är snubben efter Jeppe och vill hämnas och knarklangaren har sina hjälpredor "hundarna" med sig.

De blå killarna på omslaget är tydligen "hundarna". De är knarkberoende killar som jobbar för langaren. Det måste vara månens sken på omslaget som gör de blå för i boken så beskrivs de som kritvita. De ylar dock men inte på grund av månen utan mer för att de kallar sig själva för hundar och vill injuta skräck i sina offer. En av dem till och med knipsar av offrens fingrar bara för skoj skull.

Som ni märker är del 5 av Kallt blod lika läskig som vanligt. Tyvärr är den inte exakt lika nervpirrande bra som de tidigare tre böcker jag läst men det finns bra scener. Min favorit är nog när Tobias jagas av hundarna och springer på järvägsspåren. Just där spåren grenar ut sig till fler så fastnar han i mitten. Både framifrån och bakifrån så kommer det tåg som inte har den minsta chans att stanna.

Kallt blod är en spänningsserie som jag kan tänka mig läsa allt av, trots att det är mäktiga 16 delar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0