Böcker jag nyligen fastnat i - Edies dagbok



Well, det är egentligen bara en bok. Läste en bokblogg för ett tag sedan som hyllade bokserien Edies dagbok som en jättebra kärleksbok som man absolut inte kunde lägga ifrån sig. Första delen i trilogin heter Kyssar i Paris. Jag störtläste 75 sidor snabbt som tusan men insåg också ganska snabbt att berättelsen inte ledde dit jag ville. Eller rättare sagt så kastades man mellan kärlek, åtrå, lögn, skvaller, stulna pojkvänner, svartsjuka...ja, allt sånt som man kan förvänta sig. Men historien tog ingen avstickare. Det blev snabbt uttjatat.

En annan grej är alla namedroppings. Boken är skriven 2004 och refererar till samtidens popkultur ohämmat. Redan nu så känns boken utdaterad. Hon lyssnar på White Stripes, hennes kläder ser ut som Gwen Stefani och hennes misslyckade klippning ser ut som tjejen i Till sista andetaget (en referens som författaren till och med insåg vara för gammal redan då så hon var tvungen att beskriva filmen). Klassiker är inte tidsbundna såsom denna bok är. Jag tycker också att det är ett billigt sätt att skapa hype. Eller försöka skapa hype. Tror inte att den typen av litteratur fungerar. Varken i längden eller i nuet. Så här 6-7 senare så kan väl ingen säga vem Sarra Manning är?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0