3 "Den öde graven och andra spökhistorier" av Dan Höjer

Hcf   63 sidor

All respekt till Dan Höjer. Han är en härlig människa, har bra kontakt med barnen vid författarbesök och skriver härliga böcker. Personligen tycker jag att den lilla skuggan som kan kastas på hans litterära verk är samlingarna "Sveriges... [?]...spökhistorier" som blir stela och för traditionella. Annat är det med den nya spöksamlingen!

Den öde graven och andra spökhistorier samlar några korta berättelser som egentligen skulle kunna utspela sig i kvarteret där du bor. Idag. Ikväll.

Titelhistorien handlar om en flicka som först är rädd för kyrkogården men övervinner sin rädsla för att sedan stöta på ett riktigt spöke. Min egen favorit är klassresan till det gamla slottet där klassen tas ner i fängelsehålorna av en stor och läskig guide. Illustrationerna av Jonna Björnstjerna är lika söta som de är läskiga. Kanske är det sötheten i teckningarna som gör de så läbbiga. Just slottsguiden ger mig kalla kårar. Den killen skulle man inte vilja möta en mörk natt. Vid närmare eftertanke inte heller på ljusa dagen.

Den här lättlästa spöksamlingen hoppas jag att många upptäcker eftersom den troligen fungerar från ettan ända upp i högstadiet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0