Höstliga böcker att se fram emot

Här har jag ett pyttelitet urval av vad som kommer i höst. Det är som en nål i en höstack. Detta är dock mina förhoppningar på läsvärda nålar.

 
Nu när sista delen (12:e) av Legenden om Darren Shan kommer i september, Ödet söner, så trodde jag att Berghs äntligen skulle börja översätta den häftiga Demonata-serien men istället verkar de fyra delarna i fortsättningensserien Legenden om Larten Crepsley komma. Första heter En vampyr föds och är planerad till november.


På mina engelska bokprat brukar jag rekommendera Them and Us av Bali Rai. Den handlar om David och hans mamma som gömmer sig för sin rasistiska våldbenägna pappa. Till slut hamnar de i Londons mest invandrartäta område. Resultatet blir att David blir den enda vita britten på den nya skolan och en omvänd rasism blir uppenbar. I oktober kommer boken på svenska på förlaget Argasso.

 
Ni har väl inte glömt bort Pixiböckerna? Som vanligt ges det ut många Pixiböcker i Sverige och av flera stora, kända författare. Men de har tydligen haft svårt att få bokaffärer att ta in böckerna (ICA-handlarna står för ca 50 % av utbudet). I och med 10-packen som kommer från och med augusti så får man riktigt billiga böcker, kanske även i bokaffärerna.


Jag tyckte väldigt mycket om Amandas bok av Katerina Janouch. I september kommer fortsättningen.


Jag fastnade redan i andra boken av Paolinis Arvtagarserie. Men för er som fortsätter läsa hans böcker så är det bara att vänta till november, för då kommer Arvtagaren, fjärde (och sista?) delen.


Jag är en av dem som älskade Cilla Naumanns Kulor i hjärtat, novellsamlingen som kom för 1-2 år sedan. I augusti kommer ännu en bok om en femtonårig kille (den ålder som Naumann skildrar bäst). Relativt kort (144 sidor), så som hennes böcker bör vara. Något att se fram emot!


Tredje delen av Gone kommer i augusti. Jag håller just nu på att läsa andra delen och den är precis lika bra som första. Det här blir en goding att sätta tänderna i.


Illustratören till Spiderwickböckerna kommer nu med en egen fantasytrilogi. Första boken, Jakten på Wondla, hamnar i affärerna i augusti. Boken är 480 sidor tjock men förhoppningsvis, och troligtvis, så är den full av hans härliga teckningar.


Per Gustavsson är i ropet just nu. Hans Prinsessböcker säljer bra och han har en utställning på Seriegalleriet. Tillsammans med Andreas Palmaer gjorde han, 2009, den coola Sandnedgasten och andra moderna monster. I september kommer en "uppföljare" som heter Sandy, Ville Vilse och andra monster på stan.


Wow, säger jag bara. Går det att toppa förra årets Jag finns!, som jag anser troligen var 2010 års bästa barn- och ungdomsbok. Den blev även utvald av ungdomarna själva i årets bokjury i kategorin 12+. I augusti kommer fortsättningen. Hoppas Johanna mår lite bättre i den här boken.


Moni Nilsson spottar tämligen ur sig ett gäng roliga Semlan och Gordon-böcker just nu, som jag tycker är som Bert-böcker fast mer för tjejer (fast de passar förstås för killar också). Men hon är en flitig författare. Tillsammans med den lika flitiga illustratören Per Gustavsson så kommer en ny Olivia och kompisen-bilderbok. Den får man inte missa.

Flyga högt, en ny bok av Katarina von Bredow. Behöver ingen större presentation. Kommer köpas, kommer att läsas, kommer att älskas av många. September.

...och så alla debutanter som kommer att överraska!
Pia Granstedt
2011-06-28 @ 12:40:33
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Goddag! vad intressant dina inlägg är. lär verkligen att läsa dina poster igen! =) Ha en trevlig vardag ;)

Frid
2011-07-04 @ 00:04:55

Tack, kul att höra.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0