4 "The Return of Johnny Kemp" av Keith Gray

uHe   72 sidor

Lyssna på det här. Jag väntar ett och ett halvt år på att boken ska översättas till svenska och så läser jag det engelska originalet.

Dan har fått skolans mobbare Johnny Kemp avstängd. Nu är Kemp tillbaka och Dan ska få stryk. Tiden utan Kemp har varit den lugnaste på länge för skolans andra elever men nu är det ingen som vågar säga något. Ingen som vågar göra något. Dan är ensam. Varken hans kompisar eller lärare tänker hjälpa till. Dan går bara och väntar på att bli påhoppad.

The Return of Johnny Kemp (Johnny Kemps återkomst på svenska) tycker jag var en riktig höjdare att läsa. Jag gillar förstås att Dan tar hjälp av biblioteket (även om förstörelse aldrig ska belönas) men det är slutstriden och det oväntade slutet som jag gillar så jädra mycket. Så här korta historier behöver en specialitet. Två ord hade en återkommande gimmick i berättandet. The Return of Johnny Kemp har bästa värsta slutet.

Keith Gray verkar vara en produktiv författare. Jag ser fram emot fler böcker. Gärna översatta till svenska.
 
Bokopratssidor: När Dan vill ha hjälp av en lärare.
svenska utgåvan: s. 40-42 (från "Mrs Grace tittade upp..." till "...något som han inte ens har gjort än".)
RSS 2.0