4 "Värt att veta om: Gårdens maskiner" av Kjell Engström och Göran Svensson

uQd   47 sidor

Det här brukar jag inte skriva om. Lantbruksmaskiner är mig lika fjärran som grekiskan jag inte kunde i ett tidigare blogginlägg. Jag jobbar som skolbibliotekarie i en kommun där många har bondebakgrund. Jag däremot är stadsmänniska, i och för sig uppväxt med sommarstuga i lantidyll men utan närmare kontakt. Så jag läste boken lika mycket för mig som för eleverna. Kanske mer för mig.

Direkt berättas att traktorn är den viktigaste maskinen i jordbruket. Det var den som tog oss från häst- eller oxdragna verktyg där många arbetade till ett lättare arbete. Inte för att jordbruksarbetet är lätt. Traktorn i sig visar sig vara komplicerad men tänk vad många olika maskiner som man kan koppla på traktorn. Plogen. Gödselspridaren, harven och det roliga kultivatorn för att nämna några. Boken går sedan in på diverse specialmaskiner genom att gå genom ett år med bonden olika uppgifter. Vår med till exempel harvning och gödsling. Sommar med skörd och de knasiga ensilagen (snacka om svårt ord för förstagluttarna). Höst även där med skördetid men också plöjning och harvning. Och så vinter där traktorerna används för att ploga snö och man tar sig ut i skogen för att fälla träd.
kultivatorn.
De många fina bilderna och beskrivningarna låter även en okunnig läsare som jag hänga med i vad som händer och hur allt fungerar. Vissa ord förstod jag däremot inte. Jag har hört talas om ordspråket "att skilja agnar från vetet" men jag vet fortfarande inte vad agnar är. Agn nämns i boken men förklaras inte. Det tog ett tag innan jag förstod vad ensilage är och vad som är den stora skillnaden mellan ensilage och hö. Orsaken till det är för att det finns texter utspridd på ett uppslag och det är inte nödvändigvis längst upp till vänster som är det bästa stället att börja läsa. Sedan fastnar man gärna i de häftiga bilderna. Variationen av jordbruksmaskiner fascinerar mig och får mig att vända fram och tillbaka mellan sidorna för att jämföra storlek, utformning och användningsområde.

Bilderna kommer att fånga många läsare. De minsta skolåldrarna får nog tufft med krångliga termer. Eller vad sägs om "hydrauliskt trepunktslyft"? Men å andra sidan kan ju alla dinosauriefanatiker i den åldern alla typer av de mest svåruttalade namnen.

Jag ser fram emot nästa del i "Värt att veta om"-serien. Tills dess kommer jag att bläddra igenom Gårdens maskiner en gång till. Minst.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0