4 "Fatta eld" av Suzanne Collins

uHce   318 sidor

Det här är en sån där bok som jag borde ha läst för länge sedan men när man väntar på en fortsättning på en bra bok (Hungerspelen) så hamnar man ibland på avvägar och det kan ta emot att komma in i en bokserie igen. Nu har de två uppföljarna i trilogin funnit länge på svenska och i och med att filmen är på väg så väcktes mitt läsintresse igen.

Fatta eld börjar några månader efter där Hungerspelen slutade. Katniss har levt ganska lugnt i sitt område 12 men nu är det dags för segerturnén som ska ta henne och Peeta genom hela landet. Turnén är egentligen till för att staten ska påminna om deras järngrepp mellan spelen. Under turnén så märker Katniss hur oroligt det är i de olika områdena och hur nära revolten faktiskt är. Katniss vill säga något för att påskynda revolten men vet inte vad. Däremot har staten något lurt i bakfickan. Nästa hungerspel är 75-årsjubileum och de har planerat något riktigt farligt.

Fatta eld är riktigt gripande bok och jag hade svårt att släppa taget om den. Andra hälften streckläste jag hela natten. Trots att båda delarna är bra så är det dock inget för läsare som behöver böcker som man kommer in i snabbt. Även Fatta eld har en lång startstrecka även om det blir annorlunda då det är andra delen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0