3 "Som min egen skugga" av Catherine MacPhail

uHce   160 sidor

Catherine Macphail är nog mest känd för svenska läsare för hennes mer snabblästa böcker utgivna av Argasso förlag men det finns några längre romaner översatta. Som min egen skugga är en av dessa som har lånats flitigt utan att egentligen uppmärksammats och blivit omtalad på skolan. Nu har jag äntligen testat den själv.

På baksidan av boken står det "Fay tycker att det är konstigt när kompisar och lärare börjar påstå att de har sett henne vid tillfällen när hon vet att hon varit någon helt annanstans." Och så är det. Det börjar i liten skala och Fay avfärdar det hela med att det måste handla om ett missförstånd. Men tillfällena återkommer, både i skolan och hemma i trappuppgången. Till slut är hon säker på att det måste röra sig om antingen två saker: någon försöker låtsas att hon är Fay eller så har Fay verkligen en dubbelgångare. På baksidan av boken står det även att Fay tror att hon kan ha drabbats av minnesförlust men detta är inget som Fay funderar på i boken. Däremot blir hon mer och mer rädd och orolig och bestämmer sig för att något måste hända. Ingen tror ju på henne, varken kompisar, famlij eller skolpersonal, så hon måste finna sanningen och själv ta "dubbelgångaren" på bar gärning.

I det stora hela gillar jag boken. MacPhail bygger upp stämningen bra även om idén om dubbelgångare kommer redan i första kapitlet. Det förstör uppbyggnaden av spänningen en del. Jag gillar också att man aldrig riktigt kan vara säker på vad som händer. Är Fay ett offer för mobbning/förföljelse eller är hon heltokig eller kan det faktiskt vara så att det finns en dubbelgångare, något övernaturligt? Ända till sista sidan står man i ovisshet och även där finns det plats för en egen tolkning.
Jennah
2013-08-18 @ 21:41:51
URL: http://www.bokkatten.blogg.se

Slutet på denna gör mig galen, vem klarade sig egentligen? Mycket bra bok, men lite amatörmässigt skriven.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0