2 "Så sjukt kär" & "Kyssas typ" av Mårten Melin

Hcg   22 + 21 sidor lättläst

Måns + Emma, en ny lättläst kärleksserie av Mårten Melin, illustrationer Helena Bergendahl. Två delar har kommit hittills.

Första heter Så sjukt kär. Måns gillar verkligen Emma men är osäker på hur han ska visa det. Kanske är det bästa sättet att bara säga det rakt ut?

Kyssas typ är andra delen. Måns har frågat om Emma vill gå på bio. Hon tycker att det är en bra idé men Måns blir sjuk. Otur, eller hur? Men Emma har lösningen på problemet.

Jag kan faktiskt inte skriva mer om handlingen eftersom böckerna är så korta, men lite text på varje sida. För mig blir detta också problemet. Jag tycker Melin är en av de bästa svenska barnboksförfattarna för tillfället och jag väntar alltid på hans nästa verk men det här är för kort. Det hinner inte bli intressant. I Rose Lagercrantzs Mitt lyckliga liv, som jag nyligen läste, så är det språket som greppar tag i läsaren. Hos Melin har det alltid varit handlingen som är speciell. 21 och 22 sidor räcker tyvärr inte. Jag hoppas att böckerna finner sina läsare ändå. Det finns en målgrupp. Ungdomar som nyligen kommit till Sverige, vars svenska är på gång kan nog gilla dessa böcker. De måste förstås introduceras till böckerna via tips från bibliotekarierna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0