Extra inlägg 16 november 2010

Hittade en lång bokenkät på bloggen Bokbabbel, som i sin tur hade tagit den från en engelsk bokblogg.

  1. Favoritbok i barndomen?
    Troligen Hodjas flygande matta av Ole Lund Kirkegaard. Den läste jag fler gånger än de andra titlarna av Kirkegaard eller favoriten Roald Dahl.
    2. Vad läser du just nu?
    Flera böcker. Samurajsommar av Åke Edwardsson (tips av träslöjdläraren), Skuggvarelser av Magnus Nordin (eftersom uppföljaren nyligen gavs ut) och Spindelns list av Janne Lundström (för att jag älskar Anansi). Tyvärr måste jag för tillfället ge upp I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig (den enda romanen av Christina Wahldén som jag verkligen har fastnat i.
    3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
    VM-sommar av Magnus Ljunggren. Det är en bra författare men fotbollsböcker är egentligen inte min grej. Jag inväntar däremot nionde delen av Kjetil Johnsens Tre.
    4. Dålig bokvana?
    Att påbörja för många böcker samtidigt och sedan blanda ihop handlingarna.
    5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
    De böcker jag läser just nu (se tvåan) och Benny Blixt och Sega Råttans hämnd av Eva Bergström och Annika Samuelsson. Många lågstadieelever säger att Benny Blixt-böckerna är så bra så jag måste testa själv.
    6. Har du en läsplatta?
    Nej för tusan.
    7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
    Jag skulle vilja ha tålamod att hålla mig till en bok i taget men det är så svårt när det finns så mycket att välja mellan.
    8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
    Nej, egentligen inte. Jag började blogga för att hålla koll på de barn- och ungdomsböcker jag läser för jobbet som bibliotekarie. Sedan har jag fastnat och kan numera knappt läsa vuxenlitteratur längre.
    9. Sämsta boken du läst i år?
    Av de jag orkat läsa klart så gillade jag verkligen inte Måns Gahrton och Johan Unenges Sommarkaos på Guldkusten, vilket är en Hotell Gyllene (Kn)Orren-bok. Läste den för att det blir 2010 års julkalender.
    10. Bästa boken du läst i år?
    Jag har en handfull favoriter från i år men bäst är nog ändå Maja-Maria Henrikssons Jag finns. Den borde…måste…vinna Augustpriset.
    11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
    Det är rätt ofta men det handlar mest om relativt snabblästa böcker på Hcf-nivå (målgruppen noll till nio år).
    12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
    De flesta barn- och ungdomsböckerna slinker lätt ner. Jag har svårt för de där puttinuttiga böckerna som har för många tjejiga prinsessor och älvor i sig.
    13. Kan du läsa på bussen?
    Jag läser precis överallt, men ibland blir ”läsningen” en inläst bok.
    14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
    Sängen.
    15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
    Jag skriver alltid upp vilka som lånar vad nu för tiden. Men visst, det är kul när andra läser det man själv gillar.
    16. Viker du hundöron i dina böcker?
    NEJ! Absolut inte! Däremot gillar jag att ta diverse papperstunna saker och göra bokmärken av. Bokmärkena får gärna ligga kvar i boken efteråt.
    17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
    Det hände förr i tiden, men aldrig nu.
    18. I studierelaterade böcker då?
    Det är som om enkäten redan visste svaret på förra frågan. Svaret är nej, jag har ett annat studiesystem.
    19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
    Det kvittar om det är svenska eller engelska.
    20. Vad får dig att älska en bok?
    Oftast är det språket. Jag kan fastna vid vissa formuleringar. Det är dessa böcker som man läser flera gånger om. Man läser inte för att veta hur det slutar utan för att svepas med av språket, och det kan man göra om och om igen.
    21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
    Det är så roligt att få se personens ansiktsuttryck när man pratar med hennom efteråt.  
    22. Favoritgenre?
    Många. Tidigare älskade jag mest humor och skräck. (typ Andy Stanton och Jeff Kinney) Nu har jag läst mycket kärlek och vardagsproblem (typ Bredow och Granholm).
    23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
    Facklitteratur
    24. Favoritbiografi?
    Gillar inte biografier men uppskattade överraskande nog Tom Arnolds memoarer. Tänka sig!
    25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
    Nix!

26. Favoritkokbok?
En nyare utgåva av Vår kokbok innehåller allt man behöver veta.
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Kan jag inte svara på.
28. Favoritlässnacks?
I sängen äter man inte. En kopp te kanske.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Förstår inte frågan. Hur kan en hajp förstöra läsupplevelsen? Däremot så läste jag Kalle och glashissen bara för att jag var så otroligt fascinerad av Kalle och chokladfabriken. Vilket skräp!
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Kritikerna brukar snöa in sig på sånt som genus. Nä, man ska aldrig ta en kritikers ord på allvar. Man får följa råden om man så önskar men det slutliga valet av bok/film (or whatever) är ens eget.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag tycker att man ska framhäva både bra och dåliga aspekter av en bok, om sådana nu finns.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Franska. Då skulle jag läsa om alla Oulipo-författare.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Svårt att säga. Men i år måste ju alla läsa Darlah – 172 timmar på månen. Ett måste!
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
En del grejer av Bukowski. Vilket äckel.
35. Favoritpoet?
För närvarande är det nog Barbro Lindgren. Om jag ska vara partisk så blir det Andreas Tandersten!
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Mellan 5 och 10 böcker.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Inte så ofta. Vid varje sommarsemester lånar jag på mig en hög böcker. Ibland får jag nya tankar och låter dessa ligga olästa.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag gillar P. G. Wodehouses Wooster. Vilken skön kille!
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Det blir nog riddare William i Ken Follets Svärdet och spiran.  
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En tjockare bok. Gärna två olika typer och en tredje i mp3-spelaren.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
De senaste 15 åren är det nog max en vecka.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Ah, den där totalt supersega Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
TV. Distraherar alltid. Kill you TV!
44. Bästa filmatisering av bok?
Jag tyckte att Audrey Niffeneggers Tidsresenärens hustru var fantastiskt bra. Jag blev mest positivt överraskad av Anne Rices En vampyrs bekännelse.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Det första som kommer upp är den usla filmatiseringen av Eragon. Bra bok men hemsk film.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Utanför jobbet är det nog närmare 2000 kr. På jobbet gjorde jag nyss en beställning på 15000 kr. Den tog tid att göra!
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig, för bövelen. Jag fångade nyligen en bibliotekariekollega med att läsa sista meningen i en bok som han inte läst. Blev chockad av det. Varför gör man sånt? Det riskerar ju att förstöra hela läsupplevelsen.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om inget händer.
49. Har du dina böcker organiserade?
Huller om buller men i små kluster med flera fackgrupperingar. En samling av olika författare och så blandat gott över hela sovrumsgolvet.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Ger bort allt jag inte älskar.
51. Finns det böcker du undviker?
hästböcker, ”dramatiska livsöden a la Pelzer”.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag blir så irriterad på designen och layouten på Sagolikt bokförlags böcker. Vågar inte säga så mycket om det textmässiga innehållet då jag endast läst Kalle som Lucia och skummat igenom Jag älskar dig så mitt hjärta brister. De var okej. Däremot så mår jag illa av böckernas utseende. Ilskan kommer ifrån att de borde ha gjort böckerna bättre. Mindre text på varje sida skulle ha varit en bra början.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Babbeldrottningen i New York av Meg Cabot. Extremt tjejig bok men jag fastnade för allt djupgående och intrikata beskrivningar och förklaringar på bröllopsklänningar och dess modehistoria (ja, översättaren valde ordet bröllopsklänningar istället för brudklänningar).
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. HATOBJEKT!
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Långa grafiska romaner. Vilken avkoppling!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0