3 "Fearless" av Daniel Morden

uHe   45 sidor

Det var en gång...

Här har vi en riktig saga. "Pojken som inte kunde bli rädd" eller något liknande. Vi har väl alla hört en version av denna någon gång? Jag gillar det här även om jag vet som kommer att hända, det har väl att göra med att man känner igen sig.

"Once upon a time there was a farmer who had two sons. One son - the eldest - could do everything. The other son - the youngest - could do nothing."

En dag frågade fadern sina söner vad de vill bli. Den äldste sa att han vill bli en bonde, "som du, min far". Den yngste ville lära sig rysa av skräck. Han menade att alla pratar om det men han vet inte vad det betyder. "Innan jag lär mig att rysa är jag inte komplett."

Så den yngste sonen påbörjar sin jakt. Han letar efter de hemskaste ställena men på grund av sin naivitet och imbecilla intellekt förstår han inte att han är i fara. En dag hör han talas om en hus som djävulen ska bo i. Om man överlever en natt i huset försvinner förbannelsen. Måste jag säga att huset tillhör landets prinsessa? Vad tror ni belöningen är?

Jag gillar illustrationerna av Peter Clover. Man ser på bilderna att den yngste sonen inte har en tillstymmelse att förstå vad som händer i sin omgivning. I stort sett är grunden till sagan bröderna Grimms gamla klassiker "Pojken som ville lära sig rysa" men en H. C. Andersens Dummerjöns inkastad som huvudkaraktär. Mycket trevlig.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0