3 "Liv & Lovisa" av Emma Granholm

uHc   320 sidor
Liv & Lovisa
Förtjust över Emma Granholms debut "Simon & Sophie" fortsatte jag nästan direkt med hennes andra bok. Jag hade förväntat mig ytterligare en kärlekshistoria men även om kärlek är en del av boken så är det mer en familjehistoria.

Liv och Lovisa gillar inte varandra. De går i samma klass och är glada över att de snart ska sluta nian. Att de inte mer behöver träffas är inte en av de saker de kommer att sakna. Men där har de fel. Det visar sig att Livs mamma har träffat en ny kille. På överenskommelse så pratar inte mamman om sina killar längre. Men nu är det annorlunda. Mammans relation med sin nya man har blivit allvarligt. I och med en fuktskada i lägenheten får de temporärt bo i mannens hus. Det visar sig att mannen har en dotter. Lovisa.

"Liv & Lovisa" har ett stort problem. Man får inte reda på bakgrunden till varför de hatar varandra. Ingen bakgrundshistoria. Så när de måste bo tillsammans får man ingen känsla av vad som skulle kunna hända. Berättelsen utvecklas till att bli ganska bra men grundproblemet ligger hela tiden och gnager. Även om jag ger boken ett hyggligt betyg så får den inget behövligt avstamp.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0