3 "Innan jag dör" av Jenny Downham

Hce/LC
7 CD, ca 8 timmar
Uppläsare: Marie Richardsson
Innan jag dör
Den här boken missade jag helt när den kom 2008. Sen hamnade den på Bokjuryns lista och så började efterfrågningarna. Orsaken att jag missade den är nog att boken är klassad som en vuxenbok av Bibliotekstjänst (och hamnade därmed på fel sidor i inköpskatalogen, ett fel som BTJ för övrigt även gjorde med Meyers nya "Genom dina ögon"). Av en slump hittade jag sedan "Innan jag dör" som ljudbok när jag gick förbi vuxenhyllan. "I brist på annat...", tänkte jag och prövade.

16-åriga Tessa har precis fått reda på att hennes cancersjukdom inte går att behandla och att hon bara har några månader kvar att leva. För att orka med beskedet och för att försöka leva den sista tid hon har till max, skapar hon en lista. Innan Tessa dör ska hon ha gjort tio saker. Till en början är listan hemlig, det är bara hennes bästa kompis, och medhjälpare, Zoey som känner till listan. Och väl är väl det eftersom första saken på listan är att bli av med oskulden. Då är det tur att ha en kompis som Zoey. Hon är expert på sånt. De första sakerna på listan, med undantag från första, är i stort sett olagliga. Knark, stöld och köra bil utan körkort är ett sätt att skapa något extraordinärt i tillvaron och att låta adrenalinet pumpa. Men Tessa blir förstås sämre. Prioriteten på sakerna i listan ändras, familjen blir mer viktig och till slut gäller det egentligen bara att få uppleva närheten utan att huvudet snurrar och att Tessa måste akutköras upp på lasarettet för blodtransfusioner och annat hemskt.

Början av boken är löjlig, en typisk ungdomsbok för tjejer, men ju längre in i handlingen man kommer, ju längre sjukdomen fortlöper, desto allvarligare blir historien. Känslor kommer upp ur Tessa. Men inte bara ur henne. Den tidigare stela och bestämda pappan som har kämpat för sin dotter genom att leta efter alternativa behandlingar, och som alltid har beskyddat henne, bryter samman. Boken blir till en berättelse om familj och vänner och om att ta vara på varje liten sekund tillsammans. När jag läser andra hälften av boken inser jag också betydelsen av den första delen. Det krävs en lättare historia som väger upp vad som komma skall. När sjukdomen slutligen har tagit över Tessas kropp tänker man på den livsglada tjejen som gjorde så mycket tokigt.

Här hade jag tänkt att kasta in "Innan jag dör" bland resten av de haussade böckerna såsom Da Vinci-koden, Harry Potter och Twilight. Ingen av dem är några mästerverk men alla är bra på sitt sätt. Det enda som skiljer "innan jag dör" från resten är väl antalet sålda exemplar. Downham har några exemplar kvar att sälja innan hon ens kan knacka på dörren till de överdrivnas författarskap. Men, vem vet?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0