3 "Hålla masken" av Magnus Ljunggren

uHc   299 sidor
Hålla masken
Det var flera veckor sedan jag läste den här boken. Läsningen har gått i ett så recensionerna har hamnat på efterkälken. Romanen lästes i samband med en berättarkurs. Med ett omslag som detta skulle jag nog inte valt att läsa boken. Direkt kopplar man historien med ishockey. Boken tar dock upp så mycket annat att det här omslaget inte gör den rättvisa.

Erik är 15 år och Sveriges bästa ishockeymålvakt i sin ålder. Hela hans liv har bestått av ishockey. Pappan är en gammal proffsspelare som hjälper och stöttar i träningen till hundrafyrtioelva procent. I skolan pratar han bara hockey med sina kompisar. De har till och med ishockey som elevens val. Erik vet vad som står på spel. Han är i den där åldern då talangscouter håller ögonen öppna. Om han fortsätter göra bra ifrån sig så kommer snart NHL och miljonerna att hägra. Erik känner pressen. Boken börjar med en match där han spyr i hjälmen av all press han känner. Men något händer. Han får en hjärnskakning och är tvungen att ta paus från hockeyn. Även skolan blir påverkad. Han måste välja ett annat ämne till elevens val. Eller välja och välja. Det enda där det finns lediga platser så här långt in i terminen är teatergruppen. De där eleverna som springer runt på skolan och gör hemmagjorda filmer med mobilkamerorna. Hockeykillarnas naturliga fiender. Men teatern visar sig vara något nytt, något annorlunda. Här har han inte längre pressen från hockeyn. På något sätt känner han sig fri. Och teaterkillarna och tjejerna är ju roliga att umgås med. Han blir till och med kär i en av tjejerna. För första gången känner Erik att han har gjort ett eget val. Pappan kämpar dock att få Erik friskskriven och snart är han tillbaka till hockeyn. Under tiden har en annan målvakt tagit hans plats. Vill han egentligen kämpa för att återta den? Hur gärna vill han egentligen fortsätta med hockeyn. Erik gillar ju hockey men vad har egentligen varit hans egna val? Det visar sig också att hockeyträningarna är samtidigt som teatern. Vad han än väljer så blir han en förrädare. Han kan inte välja både och.

Det finns så många fler aspekter som tas upp i den här romanen. I min återberättelse har jag i stort fokuserat på Eriks fria vilja. Han står inför ett stort avgörande val som kommer påverka hela hans liv. Men vi har också kärleksdelen av boken där Sara verkar vilja vara ihop med honom bara för att han är känd och har chans att bli NHL-spelare. Motsatsen är teatertjejen Linda som han sedan förälskar sig i.

Jag har märkt att det inte är så bra för mig att analysera en bok för mycket när jag ska göra en recension. De här recensionerna bör vara tillräckligt korta för att vara praktiskt sammanfattande och snabblästa. Nu har jag fått så många olika ingångar i boken. Det positiva är att "Hålla masken" har växt. Jag tyckte om boken redan när jag läste den eftersom historien handlar om viktiga val man gör i livet och det kunde egentligen ha varit något helt annat än hockey. Boken skulle ändå ha funkat.

Hockeyn är alltså sekundär i berättelsen. Det betyder att vem som helst, kille som tjej, intresserad eller ointressad av hockey, borde kunna gilla "Hålla masken". Omslaget skrämmer dock bort många målgrupper och den som till slut sitter med boken är nog en typisk hockeyspelare. Men det borde inte vara så.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0