4 "Ondskans stjärna" av Anthony Horowitz

uHce   333 sidor
Ondskans stjärna
Fantasyserien "De fem utvalda" är en liten annorlunda fantasy; jag skulle lika gärna kunna klassa böckerna som skräck. Men de är bra och kvalitén är väl ändå vad man är ute efter. Jag gillade inte Horowitzs Alex Rider-serie men det här är mer för mig.

I andra boken "Ondskans stjärna" får Matt reda på att det finns en port i Peru och den är på väg att öppnas. Det hemliga sällskapet Nexus anser att Matt måste dit, han är ju en av de fem utvalda. Väl i Peru ska han möta en av Nexus-medlemmarna men möts av korrumperade poliser som försöker kidnappa honom. En fattig pojke vid namn Pedro räddar honom från poliserna och det visar sig att även Pedro är en av de utvalda och att det var förutbestämt att de skulle mötas. Tillsammans kommer de att kämpa mot den rike Salamanda som försöker få upp porten. Men först måste de hitta porten.

"Ondskans stjärna" är en spännande roman som kopplar samman Horowitzs egna portmysterik och de gamla Incalegenderna med till exempel de urgamla Nazca-linjerna. Däremot verkar serien lite för uppenbar. Redan nu kan jag förutspå att fantasyserien kommer att bli fem delar; en ny utvald kommer att dyka upp i varje del och varje bok kommer att ta de utvalda till olika "kända" platser runtom i världen. Men jag ser ändå fram emot att läsa dem.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0