4 "Korpens port" av Anthony Horowitz

uHce   250 sidor

Egentligen hade jag tänkt vänta att läsa denna fantasyserie tills den var avslutad men jag föll till sist för frestelsen. Fyra delar i Horowitzs "De fem utvalda" har kommit på svenska. Nu får jag riskera att glömskan tar över innan alla delar är skrivna.

"Korpens port" handlar om Matt som har en taskig barndom. Hans föräldrar dör i en bilolycka, han blir omhändertagen av en ointresserad fostermamma som är mer intresserad av att laga mat till sin idiot till man än att bry sig om Matt. Efter att ha blivit indragen i ett inbrott blir Matt presenterad för FUGU-projektet, Framtid och utbildning genom utbildning, eller nåt sånt. Kommer faktiskt inte ihåg. I varje fall så hamnar han i en ödslig håla. Kvinnan som äger bondgården han hamnar på "för rehabilitering" är extremt elak och har absolut något lömskt i görningen. Det hela lutar åt att hon är en häxa. Matt försöker fly men alla vägar leder tillbaka till samma ställe. Här ligger magi begraven. Men vad vill de med en halvbusig kille som Matt till? Frågorna hopar sig!

Vill inte skriva för mycket eftersom romanen långsamt för läsaren vidare i uppenbarelserna. "Korpens port" är fantastiskt spännande även om jag hela tiden väntar på att något stort ska hända. Det bästa är de underliga situationerna som Matt hamnar i. Och den lilla byns invånare som hela tiden beter sig konstigt. Vi vet hela tiden lika lite som Matt. Även om vissa händelser sker ur andras perspektiv har vi egentligen ingen aning om vad som kommer att hända härnäst.

Detta är en bok som griper tag i en. Jag plöjde faktiskt hela boken i en sittning. Nu är jag bara orolig för att fortsättningarna inte kommer vara lika bra. De verkar liksom som om de handlar om samma sak. Tja, den som läser får se.
Marcus
2010-09-27 @ 17:30:19

Hej! jag undrar ifall du skulle vilja skriva vad som händer senare i boken/slutet. Har svårt för att läsa och måste lämna in en bokresension.



Tack på förhand!



// Marcus




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0